BASF verdubbelt productie autokatalysatoren

(Foto: AFP)

Chemiereus BASF investeert 150 miljoen euro in een nieuwe fabriek voor katalysatoren in het Poolse Sroda Slaska. Daardoor verdubbelt BASF de Europese productie van katalysatoren.

In een eerste stap investeert de Duitse chemiegroep BASF 90 miljoen euro in een fabriek van 40.000 vierkante meter in Sroda Slaska, in West-Polen. De bouw van de fabriek start voor het eind van dit jaar. BASF verwacht dat de productie in het eerste kwartaal van 2014 van start kan gaan.

Daarna volgen bijkomende investeringen, tot er tien productielijnen zijn voor lichte en zware autokatalysatoren. De totale investering zal 150 miljoen euro bedragen en er is werkgelegenheid voor 400 mensen.

'De geplande implementatie van Europese emissieregelgeving zal de vraag naar vooruitstrevende emissiesystemen aanzwengelen', zegt Rui Goerck, senior vice president van de mobiele emissiekatalysatorendivisie van BASF. 'BASF doet hiermee meer dan een verdubbeling van de productie om aan de noden van de klanten te kunnen voldoen.'

De keuze is op Polen gevallen 'door de centrale ligging in Europa en de positieve economische ontwikkeling in het land', aldus Joachim Meyer, hoofd van BASF Centraal Europa.

Parallel met de nieuwe fabriek in Polen moderniseert BASF de bestaande katalysatorfabriek in het Duitse Nienburg. 'De nieuwe fabriek in Polen zal daardoor complementair zijn met onze Duitse vestiging', meldt de chemiegroep in een persbericht.

Impact

ING-analist Filip De Pauw onderzocht de impact daarvan op Umicore. 'De expansie van BASF bevestigt het optimisme van Umicore op middellange tot lange termijn. Umicore ziet de katalysatormarkt met meer dan 10 procent stijgen tot 2020.' Volgens De Pauw betekent de extra productiecapaciteit van BASF niet dat de Duitse chemiereus marktaandeel van Umicore inpikt. 'Umicore heeft de productiecapaciteit voor katalysatoren voor trucks in de afgelopen kwartalen en jaren opgedreven op basis van verzekerde contracten', merkt de analist op.

De markt van autokatalysatoren is opgedeeld in katalysatoren voor auto's en voor trucks. In de eerste categorie zijn het Belgische Umicore, het Britse Johnson Matthey en het Duitse BASF aan elkaar gewaagd met een marktaandeel van ongeveer 30 procent, aldus De Pauw. Johnson Matthey is alleenheerser in katalysatoren voor trucks, met een marktaandeel van 60 procent. Maar de Britse fabrikant ziet zijn belang tegen 2020 naar ongeveer 40 procent dalen. 

BASF klimt in Frankfurt 0,7 procent tot 64,87 euro. In Londen stijgt Johsnon Matthey 0,8 procent tot 2.290,00 pence. Umicore doet er in Brussel 0,3 procent bij, tot 39,87 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud