Deceuninck verrast met forse winstgroei in Turkije

Francis Van Eeckhout, CEO van Deceuninck. Zijn bedrijf klopte de verwachtingen van de analisten ruimschoots. ©Emy Elleboog

De Turkse fabrieken boekten in het eerste halfjaar 70 procent meer winst en waren de sterkhouders van Deceuninck. 'We houden wel rekening met een mogelijke vertraging van de Turkse economie', aldus de CEO.

De omzet van Deceuninck, producent van pvc-ramen, steeg de voorbije zes maanden amper 1 procent. Maar de brutobedrijfswinst (ebitda) dikte met ruim 10 procent aan tot 36,1 miljoen euro. Daarmee overtreft het bedrijf de analistenprognoses ruimschoots. Beurshuis KBC Securities rekende zelfs op een krimp van 5 procent tot 31 miljoen euro. 

Deceuninck kreeg het nochtans hard te verduren. De prijs voor pvc - de belangrijkste grondstof voor het bedrijf - zette zijn opmars verder. Tegelijkertijd zaten ook de wisselkoersen tegen. De verzwakking van de dollar en vooral de Turkse lira hadden een negatief effect op de omrekening van de omzet naar euro. Hetzelfde scenario als vorig jaar dus. 'Je ziet ons zweet niet in de cijfers. Frustrerend', zei CEO Francis Van Eeckhout in februari nog.

We zijn in het algemeen tevreden met de vooruitgang die we hebben gemaakt, ondanks de sterke tegenwind. Ik denk dat we wel eens een pluim op onze hoed mogen steken.
Francis Van Eeckhout
CEO Deceuninck

Een half jaar verder lijkt de frustratie verdwenen. 'We zijn in het algemeen tevreden met de vooruitgang die we hebben gemaakt, ondanks de sterke tegenwind. Ik denk dat we wel eens een pluim op onze hoed mogen steken. Maar het is nu niet dat Deceuninck unbeatable is. De weg is nog lang. En het verleden zegt niets over de toekomst', zegt Van Eeckhout die toch bezorgd is over de crisis die Turkije momenteel doormaakt.

Thuisland Turkije

Voor Deceuninck, met zijn wortels in Roeselare, is Turkije door de jaren heen uitgegroeid tot een tweede thuisland. De Turkse fabrieken tekenen voor zowat een derde van de groepsomzet en meer dan de helft van de groepswinst.

Dat de storm die momenteel over Turkije raast - met een ontsporing van de inflatie en een crash van de lira - voor Deceuninck zonder gevolgen zal bijven, is onwaarschijnlijk. 'We zien nog geen impact in ons orderboek', klonk het eerder deze week. 'Maar we houden rekening met een vertraging van de Turkse economie', luidt het nu. Becijferde prognoses voor dit jaar geeft het management niet vrij.  

Wat mensen vergeten, is dat de lira in het eerste halfjaar ook al met een kwart is gedaald tegenover vorig jaar. En dat hebben we perfect opgevangen.
Francis Van Eeckhout
CEO Deceuninck

Deceuninck bewijst in zijn halfjaarrapport wel dat het wispelturige periodes weet te managen. 'Wat mensen vergeten, is dat de lira in het eerste halfjaar ook al met een kwart is gedaald tegenover vorig jaar. En dat hebben we perfect opgevangen', zegt Van Eeckhout. De omzet in Turkije (in euro uitgedrukt) steeg met dik 6 procent, deels dankzij hogere verkoopvolumes  maar vooral dankzij de verkoopprijzen die Deceuninck met 25 procent optrok. 'Het lokale team heeft al meerdere crisissen meegemaakt en weet hoe om te gaan met die volatiliteit.'

20 mln
Winstmotor Turkije slaat aan
De brutobedrijfswinst van de Turkse fabrieken steeg met 70 procent tot bijna 20 miljoen euro, goed voor meer dan de helft van de groepswinst.

Turkije is zelfs de enige regio waarin Deceuninck het voorbije halfjaar winstgroei boekte. En hoe. De brutobedrijfswinst steeg met 70 procent tot net geen 20 miljoen euro, terwijl het cijfer in de VS stagneerde en in West- en Oost-Europa aanzienlijk kromp. 'De recente investeringen beginnen er te renderen', klinkt het. In Istanbul centraliseerde het bedrijf twee fabrieken op één site terwijl de site in Izmir een remake onderging. 'Dat is nu echt up and running. Het energieverbruik ligt lager. Er is minder afval, minder logistieke kosten. Dat zie je in de cijfers', zegt Bert Castel, treasury manager van de groep. 

Door een stijging van de afschrijvingen en de financiële lasten zakte de nettowinst met 8,5 procent tot 7,5 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content