Advertentie
Advertentie

Deceuninck waarschuwt voor pvc-tekorten

De voorbije weken hebben petrochemische bedrijven in Europa al 31 keer force majeure ingeroepen. Toeval of niet? Het heeft alleszins geleid tot forse prijsopstoten van onder andere pvc. En sommige plasticverwerkende bedrijven dreigen zonder grondstoffen te vallen.

Deceuninck boekte in het eerste kwartaal een omzetgroei van 18 procent tot 136,2 miljoen euro. Een positieve verrassing voor beursanalisten. Maar sinds enkele weken is de pvc-prijs enorm gestegen, met 20 procent sinds de bodem in februari.

Voor Deceuninck is pvc de belangrijkste grondstof, wat doet vrezen dat de marges onder druk komen. Tom Debusschere, CEO van Deceuninck, verwacht dat er in mei nog eens 10 procent zal bijkomen waardoor de pvc-prijs voor het eerst in jaren nog eens boven 1.000 euro per ton zal uitkomen

Petrochemie

De plotse prijsopstoot van pvc is geen alleenstaand geval, ook de prijs voor andere petrochemische producten zoals polyproyleen en polyethyleen zit al twee maanden in de lift. Dat heeft alles te maken met problemen met de bevoorrading. 'De voorbije maanden hebben bedrijven in de petrochemische keten al 31 keer force majeure ingeroepen om te rechtvaardigen dat ze niet konden leveren', merkt Debusschere op.

Dat is ook European Plastic Converters (EUPC), de koepel van plasticverwerkende bedrijven, niet ontgaan. 'Total, Borealis, Dow en anderen hebben force majeure ingeroepen. Dat dat allemaal gelijktijdig gebeurt, roept vragen op. 'Is dit meer dan alleen maar toeval? We gaan dit verder analyseren', zegt Alexandre Dangis van EUPC.

Intussen hebben volgens Dangis al enkele, kleinere producenten van plasticverpakkingen productielijnen moeten stilleggen omdat ze niet aan de nodige grondstoffen geraken. 'De prijsstijging is een probleem, maar het materiaaltekort is voor sommigen nog erger.'

Volgens Debusschere dreigt ook de bevoorrading van pvc in het gedrang te komen in de sector, maar hij maakt zich sterk dat dat Deceuninck niet zal treffen. 'Wij zijn een groot bedrijf en grote inkoper van pvc. Wij hebben een goede onderhandelingspositie, in tegenstelling tot kleine kmo's.'

Olieprijs

Volgens Essenscia, de koepel van de Belgische chemiesector, moet niet te veel gezocht worden achter de talrijke gevallen van force majeure. 'De verklaring is eenvoudig. Door de fenomenale daling van de olieprijs vorig jaar, hebben tal van bedrijven de kat uit de boom gekeken. Ze hebben hun voorraden opgebruikt en gewacht om die terug aan te vullen tot de olieprijs een bodem had gevonden.

Nu de olieprijs terug aan het stijgen is, is het sentiment gekeerd. Bedrijven vullen hun voorraden aan en leveranciers kunnen niet volgen. En bij enkele installaties die opnieuw zijn opgestart, zijn technische problemen opgedoken. We hebben deze situatie al eens eerder meegemaakt in 2009', zegt Yves Verschueren van Essenscia. 

Leve de VS

Tijdens de algemene vergadering dinsdagochtend verduidelijkte Debusschere de trading update en de plannen van het bedrijf. De omzetgroei in het eerste kwartaal was vooral te danken aan de positieve wisselkoerseffecten en de overname van het Turkse Pimas. Waar analisten niet op hadden gerekend, was een volumegroei van 3,1 procent. Vooral in de VS presteerde Deceuninck sterk met 19,5 procent groei bij constante wisselkoersen. 

'Amerika is een succesverhaal', aldus Debusschere. En dat terwijl sommigen enkele jaren geleden zich nog afvroegen wat Deceuninck daar te zoeken had. Op korte tijd was het bedrijf er door de huizencrisis gekrompen van vier naar één fabriek. 'Maar als je nu de cijfers ziet, dan hebben we gelijk gehad. En we zullen er blijven groeien. Als we aan dit tempo blijven groeien, zit onze fabriek volgend jaar helemaal vol. We overwegen momenteel om een tweede fabriek te zetten. Deze keer aan de oostkust.'

Voor het volledige boekjaar rekent Debusschere nog steeds op een stijging van de nettowinst. 'De hogere grondstofkosten zullen we doorrekenen aan de klanten, ook al is dat niet gemakkelijk. Bovendien zullen onze innovaties en maatregelen om structuurkosten te verminderen en de efficientie te verbeteren de winstgroei mogelijk maken.'.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud