Lanxess heeft last van crisis in autosector

Lanxess is de grootste fabrikant van synthetisch rubber ter wereld. ©mfn online editor import

De crisis in de auto-industrie laat haar sporen na in de chemiesector. Het Duitse concern Lanxess, dat onder meer rubber maakt voor banden en ruitenwissers, miste in het derde kwartaal de verwachtingen en focust nu op kostenbesparingen om het bloeden te stelpen.

De omzet dook in het derde kwartaal 8 procent lager tot 2,16 miljard euro. De bedrijfskasstroom daalde met 18 procent, tot 255 miljoen, en de bedrijfswinst met 30 procent, tot 156 miljoen euro. Netto bleef er een resultaat over van 94 miljoen.

Analisten geraapleegd door Bloomberg hadden gemiddeld gerekend op een omzet van 2,27 miljard en een nettowinst van 102 miljoen.

De zwakke cijfers dwingen Lanxess om in te grijpen. Het bedrijf voorziet immers op korte termijn geen beterschap: in Europa weegt de eurocrisis door, in Azië vertraagt de groei en in de VS 'is er nauwelijks economisch momentum'. Voor het hele jaar verwacht de groep nu een ebitda-groei aan de onderkant van de eerder voorziene vork van 5 à 10 procent.

Om de schade te beperken zet CEO Axel Heitmann nu volop in op strikt kostenbeheer en een verhoogde flexibiliteit.

Lanxess splitste zich destijds af van het Duitse Bayer en specialiseerde zich in (synthetische) rubber en geavanceerde kunststoffen, vooral voor de autosector. De producten worden gebruikt in onder meer banden, voor ruitenwissers en als dichting bij deuren.

In Antwerpen heeft de groep drie fabrieken in de haven: in Zwijndrecht, Kallo en Lillo. Daar worden glasvezels, caprolactam en rubber gemaakt. Er werken zo'n 1.350 mensen. De Belgische afdeling is de grootste binnen de groep na Duitsland.

Wereldwijd is Lanxess actief in 31 landen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud