Recticel trekt verkoop matrassenafdeling op gang

CEO Olivier Chapelle wil met Recticel focussen op twee activiteiten: isolatiematerialen voor de bouwindustrie en technische schuimen voor auto’s, akoestische isolatie en SpaceX-raketten. ©Tim Dirven

Recticel heeft het startschot gegeven voor de verkoop van zijn matrassenafdeling. Intussen is het windstil rond het overnamebod van het Oostenrijkse Greiner op de Vlaamse schuimrubberfabrikant.

Recticel liet eind vorig jaar weten dat het van plan was zijn matrassenafdeling (Bedding) af te stoten. 'De desinvestering zal het segment de kans bieden om onder het zeggenschap van een toegewijde aandeelhouder zijn volledige potentieel waar te maken', stelde de Vlaamse groep. Ze wil voortaan focussen op twee activiteiten: isolatiematerialen voor de bouwindustrie - het kroonjuweel van de groep en een groeiende markt - en technische schuimen voor auto’s, akoestische isolatie en SpaceX-raketten.

Het verkoopproces is nu ook daadwerkelijk gestart, vernam De Tijd van meerdere bronnen. De zakenbank JP Morgan begeleidt Recticel daarin.

Lattoflex

Recticel Bedding is een belangrijke Europese fabrikant en distributeur van matrassen, lattenbodems, bedbodems en afgewerkte bedden. Het produceert zowel merkproducten (zoals Lattoflex en Swissflex) als merkloze producten en verkoopt ze voornamelijk in België, Duitsland, Nederland, Polen, Oostenrijk en
Zwitserland.

De marges in de sector staan al jaren onder druk door de opkomst van onlinespelers, die eenvoudige maar goedkope matrassen verkopen.

Vorig jaar boekte de afdeling een omzet van 242 miljoen euro (-0,2%) en een brutobedrijfswinst (ebitda) van 17,1 miljoen (+7%). De marges in de sector staan al jaren onder druk door de opkomst van onlinespelers, die eenvoudige maar goedkope matrassen verkopen.

In november raamde het beurshuis KBC Securities de waarde van de afdeling op zes keer de jaarlijkse brutobedrijfswinst, op basis van de cijfers over 2020 dus ongeveer 100 à 110 miljoen euro.

Windstil

Het is intussen windstil rond het overnamebod van Greiner op Recticel. Ter herinnering: de Oostenrijkse groep kocht het belang van 27 procent van de holding Bois Sauvage in Recticel voor 13,5 euro per aandeel en lanceerde een bod op de resterende stukken aan dezelfde prijs.

Recticel vindt het bod veel te laag - te meer omdat het optimistischer is over de resultaten voor 2021 - en ging in het verweer. Een ontmoeting tussen beide partijen eind mei bracht geen zoden aan de dijk. En er dook ook nog geen 'witte ridder' op voor Recticel.

Greiner diende al - tot grote onvrede van de Vlaamse groep - een ontwerpprospectus in bij de beurswaakhond FSMA. Die keurde de informatiebundel van het bod nog niet goed.

Axel Kühner, de CEO van Greiner, leek midden mei nog rekening te houden met een Recticel waar de matrassenafdeling deel van zou uitmaken. 'We staan sterk in schuimrubber voor de toepassing in meubels en matrassen in Centraal- en Oost-Europa. Recticel is daarin sterk in West-Europa en heeft een grote business in technische schuimen voor automobiel- en industriële toepassingen. We brengen twee grote spelers samen en creëren de grootste in Europa en het nummer drie in de wereld', zei hij in een gesprek met De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud