Solvay-CEO: 'Focus op cash en kosten om coronastorm te doorstaan'

Solvay-CEO Ilham Kadri ambieert 300 miljoen euro besparingen dit jaar. ©ID - Lieven Van Assche

De Belgische chemiereus Solvay zag zijn winst 30 procent teruglopen in het tweede kwartaal en CEO Ilham Kadri voorspelt pas eind dit jaar een beetje beterschap. 'In China zien we al tekenen van herstel.'

De belegger had zich al schrap gezet voor een beroerd tweede kwartaal voor de beursgenoteerde chemiereus Solvay . Twee belangrijke afnemers - vliegtuig- en autobouwers, waar de Belgische chemiegroep via haar divisie ‘materials’ lichtgewicht composietmaterialen aan levert - worden al maanden midscheeps getroffen door de coronacrisis.

Maar die winstduik blijkt in het tweede kwartaal iets minder erg uit te vallen dan analisten hadden gevreesd, leren de halfjaarresultaten die Solvay woensdagochtend publiceerde. De brutobedrijfswinst (ebitda) bedroeg 439 miljoen euro, een daling van 29,5 procent tegenover dezelfde periode in 2019. Analisten hadden een daling tot 427 miljoen euro voorspeld.

De divisie materials, getroffen door de slabakkende vraag in de auto- en luchtvaartindustrie, zag zijn winst minder dan gevreesd teruglopen dankzij de verkoop aan de sector van militaire vliegtuigen die goed standhield. Pro memorie: in elk F-35-gevechtsvliegtuig van Lockheed Martin zit voor 1 miljoen dollar 'Solvay'.

De drie motoren van Solvay

Prestatie in tweede kwartaal:

Materials: kunststoffen voor onder meer smartphones en lichtgewicht materialen voor de auto- en luchtvaartsector.

  • Omzet: 681 miljoen (-18%)
  • EBITDA: 170 miljoen (-28%)

Chemicals: natriumcarbonaat (detergenten, glas ...), waterstofperoxide (bv bleekmiddel).

  • Omzet: 658 miljoen (-21%)
  • EBITDA: 167 miljoen (-32%)

Solutions: chemische toepassingen voor onder meer de industrie (schaliegaswinning) en consumptie (shampoo, roomijs ...)

  • Omzet: 834 miljoen (-15%)
  • EBITDA: 133 miljoen (-28%)

De omzet in het tweede kwartaal, die ten opzichte van 2019 met 18 procent daalde tot 2,17 miljard euro, valt ook iets hoger uit dan de gemiddelde analistenverwachting van 2,13 miljard euro. Over het eerste halfjaar lag de omzet van 4,6 miljard euro 11 procent lager dan in de eerste helft van 2019, door tegenwind in de vliegtuig-, auto-, olie- en gasmarkten en in de bouwsector, die de volumes vanaf april beïnvloedde.

'Op korte termijn verwacht ik een gelijkaardige tegenwind in de luchtvaart en de gas- en oliesector', voorspelt Solvay-CEO Ilham Kadri. 'Maar in andere markten, zoals de gezondheidszorg, waar we onder meer polymeren aanleveren voor mondkapjes en ventilatoren en materiaal voor geneesmiddelenverpakkingen, toonden we ons dan weer veerkrachtig. En terwijl minder auto's geproduceerd worden, slaagden we erin ons marktaandeel in dat segment te vergroten. Onze materialen maken wagens lichter en energiezuiniger.'

Luchtvaart

Netto dook Solvay vorig kwartaal 1,54 miljard of 13,64 euro per aandeel in het rood, tegenover 497 miljoen winst een jaar eerder. Door de crisis in de luchtvaart had Kadri in juni al aangekondigd 1,5 miljard euro af te boeken.

Het gros daarvan (80 procent) bij Cytec, de Amerikaanse producent van lichtgewichtcomposieten voor vliegtuigen, auto’s of smartphones
Voor die dure overname, van 5,7 miljard euro, hoestte toenmalige CEO Jean-Pierre Clamadieu in 2015 35 keer de winst en vier keer de boekwaarde van Solvay op.

Bovendien worstelde voor de coronacrisis een belangrijke klant van Cytec, Boeing, met zijn aan de grond genagelde werkpaard 737 MAX. In mei had Kadri al zware besparingen aangekondigd in de luchtvaartafdeling, waar een Britse en een Amerikaanse fabriek van Cytec dichtgaan.

Kosten en cash

In contrast met haar voorganger blijft Kadri focussen op de cashflow en kostenbesparingen. In de eerste helft van dit jaar bespaarde ze al voor 170 miljoen euro, onder meer door de productie snel af te stemmen op de lagere vraag. In totaal loopt de besparing bij Solvay tegen eind op tot zo’n 300 miljoen euro.

De focus op kosten en op cash moet ons helpen de coronastorm te doorstaan.
Ilham Kadri
CEO Solvay

'De focus op kosten en op cash moet ons helpen de coronastorm te doorstaan', zegt Kadri. 'We noteren al vijf kwartalen op rij een positieve vrije kasstroom aan de aandeelhouders.'

Solvay noteerde het voorbije halfjaar 435 miljoen vrije kasstroom aan de aandeelhouders, een record. Al vloeide daar wel 384 miljoen euro van als dividend naar de aandeelhouder. Het gevolg is dat operationeel de schuld - 4,6 miljard euro eind juni - met minder dan 50 miljoen euro is gereduceerd.

Maar ondanks de lof van analisten voor de kostenbesparingen van Kadri en de relatief meevallende kwartaalcijfers zakte de koers van het aandeel woensdag toch. Dat komt onder meer door de sombere vooruitzichten van de Duitse chemiereus en sectorgenoot BASF.

Corona-impact

Analist Markus Mayer van het beurshuis Baader-Helvea ziet niet snel beterschap voor Solvay. 'De negatieve impact van de meer dan 10 procent lagere verkoop in olie en gas, luchtvaart, elektronica en auto's - sectoren die samen meer dan 35 procent van de omzet vertegenwoordigen - zal het bedrijf ook in de tweede jaarhelft en in 2021 treffen', oordeelt hij.

In China zien we al tekenen van herstel.
Ilham Kadri
CEO Solvay

Zelf verwacht Kadri dat de vraag in het derde kwartaal zwak blijft en pas vanaf het vierde matig zal verbeteren. 'Het herstel zal variëren naargelang de business en de geografische markt. In China zien we al tekenen van herstel, onder meer in de auto-industrie. Onze verkoop lag er in het tweede kwartaal 20 procent hoger dan in het eerste en we zitten er stilaan weer op het precoronaniveau.'

In de Verenigde Staten, waar Solvay actief is in de olie- en gasindustrie en de luchtvaartsector, is de corona-impact het grootst. 'De gezondheidssituatie is er nog niet onder controle en het verkiezingsjaar maakt de situatie extra onvoorspelbaar.'

'In Europa ben ik dan weer opgetogen over de aangekondigde stimulusmaatregelen van het blok van 27 EU-lidstaten, net omdat die gelinkt zijn aan een vergroening van de economie en dus grote opportuniteiten bieden voor Solvay.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud