interview

Solvay-CEO: 'Mijlpaal in onze transformatie'

Solvay-CEO Jean-Pierre Clamadieu: ‘De aandeelhouders die dit bedrijf al 150 jaar lang ondersteunen, tonen opnieuw hun grote betrokkenheid.’ ©Dries Luyten

Met een overname van 5,8 miljard euro koopt Solvay zich een ingang in de luchtvaartsector. ‘Een mijlpaal in onze transformatie’, zegt CEO Clamadieu.

Een significante plaats innemen in een geschiedenisboek met al 150 jaar op de teller, het is geen eenvoudige klus. Maar Solvay-CEO Jean-Pierre Clamadieu heeft het gepiept. De Fransman loodst de Belgische chemieparel door een deal met het Amerikaanse Cytec naar zijn grootste overname ooit. Hij klopt daarvoor voor het eerst aan bij de aandeelhouders met een kapitaalverhoging. Maar het zal het waard zijn, verzekert Clamadieu. ‘Het potentieel is enorm.’

De miljardendeal - slechts iets kleiner dan de 6,6 miljard euro die Solvay inclusief schulden voor Rhodia neertelde - past in de transformatie waar Solvay al jaren aan werkt. Om rendabeler en minder cyclisch te worden, leidt Clamadieu de groep weg van de ‘algemene’ chemie in de richting van hoogtechnologische nichemarkten. Die moeten de groeimotoren worden van de groep voor de komende decennia. En nu zet Solvay een turbo op een van die motoren.

Jean-Pierre Clamadieu: ‘De overname laat ons toe meteen een belangrijke positie in te nemen in een veelbelovende en voor ons nieuwe markt. Cytec is het nummer twee in het aanleveren van ultralichte materialen aan de luchtvaartsector. Ook voor de auto-industrie is met dat materiaal trouwens heel wat mogelijk in de toekomst. Toegang tot een nieuwe markt en toegang tot technologie, dat is de strategie in een notendop. Maar ook de rest van Cytec sluit, bijna toevallig, aan bij wat we zelf al doen. Het bedrijf staat ook sterk in de productie van chemische stoffen om de extractie en zuivering van waardevolle grondstoffen gemakkelijker te maken. Met chemie voor schaliegas- en oliewinning zijn we zelf ook bezig.’

U betaalt een forse premie voor Cytec, op een moment dat de aandelenmarkten er een verschroeiende rit op hebben zitten.
Clamadieu: ‘De premie is niet zo hoog, 30 procent is nogal gangbaar. Maar u hebt gelijk dat de waardering op Wall Street aardig was opgelopen. Alleen is dat volgens ons gerechtvaardigd door het groeipotentieel van Cytec. We hebben het gevoel dat we de juiste prijs betalen, als we de kwaliteit van de portefeuille, de groeiperspectieven en de mogelijke synergieën in kaart brengen.’

Met 100 miljoen euro in drie jaar tijd zijn die synergieën niet enorm.
Clamadieu: ‘We hebben ervoor gekozen voorzichtig te blijven in onze voorspellingen. 75 miljoen euro zijn kostensynergieën, die redelijk rechttoe rechtaan zijn. Denk aan de dubbele kosten voor twee beursgenoteerde ondernemingen die wegvallen. Daarnaast hebben we 25 miljoen euro aan groeisynergieën ingepland. Dat is erg conservatief, het is mogelijk veel meer. Maar zulke dingen leer je pas echt als je met beide voeten in de nieuwe business staat. Er kan heel wat gebeuren als we straks onze knowhow aan hun technologie koppelen.’

Kunt u een voorbeeld geven?
Clamadieu: ‘Denk aan de luchtvaartsector. Daar staat Cytec nu sterk in, wat voor ons het pad kan effenen om met Solvay-producten die markt te betreden. Wij zitten ook niet stil op dat gebied. Zo hebben we toepassingen ontwikkeld die bijvoorbeeld perfect ingezet kunnen worden in de cabines van vliegtuigen. De relaties van Cytec kunnen ons daarbij helpen.’

‘In de automarkt is het omgekeerd. Cytec heeft bepaalde supersterke en ultralichte composieten, maar die hebben nog niet echt hun weg gevonden in de automarkt. Ze worden vandaag enkel gebruikt in super cars, zoals F1-bolides of Ferrari’s. De uitdaging is die materialen een intrede te doen maken in de brede automarkt. Nu gebruiken autofabrikanten nog volop plaatmetaal, omdat het efficiënter in tijd is. Een metalen onderdeel maken duurt enkele tientallen seconden, datzelfde onderdeel in composiet maken duurt enkele minuten. Als we dat proces kunnen verkorten, kunnen we dit product van de toekomst gaan industrialiseren in de autosector, een markt waarin wij al thuis zijn.’

Solvay zit volop in een transformatie van algemene chemiespeler naar gespecialiseerde chemie. Waar staat u in dat proces met deze overname?
Clamadieu: ‘Het is een belangrijke mijlpaal. Maar de weg is nog lang. Het stopt nooit. Er zitten in onze portefeuille nog activiteiten die niet helemaal aansluiten bij onze strategie. We bekijken wat we daarmee moeten doen. En we moeten deze overname misschien eerst wat verteren, maar er zullen zich nog kansen aandienen op andere gebieden.’

Uw honger naar overnames is niet gestild?
Clamadieu: (lacht) ‘Ik heb geen honger naar overnames, ik heb honger naar transformatie. Overnames zijn een snelle manier om dat doel te bereiken, maar niet de enige. In onze halfjaarcijfers kunt u zien dat het segment ‘advanced materials’ een volumegroei van 9 procent heeft neergezet, terwijl de rendabiliteit met 18 procent is gegroeid. Een opmerkelijke prestatie die illustreert dat we niet enkel transformeren in onze portefeuille, maar ook in onze manier van werken.’

Hebt u een einddoel voor ogen?
Clamadieu: ‘Nee, het werk stopt nooit. Solvay heeft al 150 jaar geschiedenis en ik hoop dat er nog eens evenveel jaren bijkomen. Maar daarvoor moet je je telkens kunnen aanpassen aan je omgeving en je klanten.’

Om deze overname te kunnen doen, klopt u voor het eerst aan bij de aandeelhouders. Referentieaandeelhouder Solvac doet mee. Was het moeilijk de familiale aandeelhouders te overtuigen?
Clamadieu: ‘Het zijn de familiale aandeelhouders die deze groep al 150 jaar ondersteunen, en de huidige generatie heeft nog maar eens grote betrokkenheid getoond. Als er één ding is dat Solvay onderscheidt van andere chemiegroepen, is het die stabiele basis, die bovendien present tekent als het om een strategisch project gaat. Dat aandeelhouderschap was voor mij een van de cruciale factoren om indertijd de rol van CEO te aanvaarden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud