Solvay schrapt 500 jobs wereldwijd

Ilham Kadri, CEO van Solvay.

Het chemiebedrijf Solvay lijdt onder de problemen bij Boeing, het coronavirus en de slabakkende economie. Topvrouw Ilham Kadri neemt maatregelen en schrapt 500 jobs.

Solvay rekent voor dit jaar in het beste geval op een stabiele brutobedrijfswinst (ebitda). Als alles tegenzit, zou dat cijfer met 3 procent zakken. Dat zou de tweede jaardaling op rij zijn. Vorig jaar kwam de brutobedrijfswinst uit op 2,3 miljard euro, 0,5 procent minder dan een jaar eerder. 

Vooral het eerste kwartaal lijkt Solvay bijzonder moeilijk door te komen. De ebitda zal in die periode met 6 à 10 procent ('high single digit') dalen. Dat is een winstwaarschuwing die kan tellen en het is waarschijnlijk het laatste waar Ilham Kadri mee rekening hield toen ze een jaar geleden aan het hoofd van Solvay kwam te staan.

Ze stelde al snel de middellangetermijndoelstellingen van haar voorganger Jean-Pierre Clamadieu bij, naar een gemiddelde jaarlijkse ebitdagroei van zowat 5 procent. Maar dat blijkt in 2019 en allicht ook 2020 te hoog gegrepen.

Corona

De turbulente wereldeconomie, de crisis in de autosector, de problemen bij de vliegtuigbouwer Boeing, de verspreiding van het coronavirus en de moeilijke marktomstandigheden in de Amerikaanse olie- en gasindustrie maken het Kadri niet gemakkelijk.   

Solvay verwacht dat het coronavirus in het eerste kwartaal een negatieve impact van ongeveer 25 miljoen euro zal hebben op de ebitda, grotendeels te wijten aan de tijdelijke shutdown van 1 à 2 weken van enkele fabrieken in China. 'Zodra de situatie duidelijker wordt, updaten we dat cijfer', klinkt het. 

Boeing

40 miljoen
Boeing
Solvay verwacht dat de problemen met de Boeing 737 MAX dit jaar 30 à 40 miljoen euro impact hebben op de resultaten.

Ook de problemen bij Boeing zullen dit jaar zwaar doorwegen, met een negatieve winstimpact van 30 à 40 miljoen euro. De 737 MAX van Boeing staat bijna een jaar aan de grond en het bedrijf besliste de productie vanaf januari stil te leggen, met mogelijk een heropstart later dit jaar. De verwachting is dat Boeing dit jaar 200 toestellen zal maken, in vergelijking met 600 vorig jaar. 

Dat komt hard aan bij Solvay dat sinds de miljardenovername van het Amerikaanse Cytec composietmaterialen ontwikkelt en verkoopt voor vliegtuigonderdelen. Zo levert het de materialen voor de wieken van de straalmotoren die het Franse Safran maakt voor de 737 MAX. In elk van die toestellen zou voor meer dan 200.000 euro Solvay-materiaal zitten. 

Behalve het coronavirus en de Boeing-heisa kampt het chemiebedrijf met de slabakkende wereldeconomie. Zo dwarsbomen de crisis in de automobielsector en de afzwakkende smartphoneverkopen de groeiplannen van het bedrijf dat geavanceerde kunststoffen maakt voor verwerking in de behuizing van smartphones, herlaadbare batterijen en onderdelen onder de motorkap van een auto. 'De macro-economische tegenwind zal in 2020 aanhouden', verklaart Kadri. 'Maar we verwachten een herstel in de tweede jaarhelft in enkele belangrijke eindmarkten.'

De omstandigheden in de olie- en gasmarkt worden uitdagender.
Ilham Kadri
CEO Solvay

Waar Kadri geen beterschap verwacht, is in Novecare, dat stoffen ontwikkelt voor het oppompen van olie en gas uit schaliegesteente in de VS. 'De omstandigheden in die markt worden uitdagender', klinkt het. Solvay sprong volop op de schaliegastrein in 2013, toen het meer dan een miljard dollar betaalde voor het Amerikaanse Chemlogics.

Dat gebeurde min of meer op de piek toen de olieprijs nog rond 100 dollar schommelde. Sindsdien is de sector grondig gewijzigd, is de olieprijs zowat gehalveerd, zijn veel olievelden nog amper rendabel en liggen veel olieputten er werkloos bij. Dat dwong Kadri er vorig jaar toe de waarde van de activiteiten met 656 miljoen euro af te boeken.  

Dat de brutobedrijfswinst ondanks al die stormen toch stabiliseerde vorig jaar heeft Solvay te danken aan zijn 'oudjes', de klassieke chemische business (natriumcarbonaat en waterstofperoxide) waar het meer dan 150 jaar geleden mee begon. Die divisie (Performance Chemicals) zag de brutobedrijfswinst vorig jaar met 12 procent stijgen. 

500 jobs weg

De groep neemt maatregelen om de winstgevendheid op te krikken en schrapt 500 jobs, op een totaal van bijna 25.000 wereldwijd. Tegelijk worden elders 150 nieuwe jobs gecreëerd. De herstructurering sluit aan bij de aangekondigde ambitie om op middellange termijn minstens 350 miljoen euro kosten te besparen. Waar de ontslagen precies vallen, is nog niet helemaal duidelijk maar er zijn wel een 'significant' aantal hoge kaderleden die zullen vertrekken. 

De nettowinst verschrompelde vorig jaar van 910 naar 157 miljoen euro, grotendeels te wijten aan de afboeking voor de olie- en gasgerelateerde activiteiten. Aandeelhouders krijgen een dividend van 3,75 euro, hetzelfde niveau als vorig jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud