nieuwsanalyse

Waarom Kingspan overnemer is en Recticel doelwit

Terwijl Kingspan de voorbije tien jaar zijn ondernemingswaarde vertienvoudigde, bleef Recticel op de pechstrook van de Europese bouwsector.

Voor de tweede keer dit decennium snuffelt Kingspan aan Recticel . De Ierse bouwmaterialenreus biedt 700 miljoen euro voor twee van de vier afdelingen van de Belgische branchegenoot en viseert net als in 2011 vooral het kroonjuweel, de isolatietak. 

Waarom Kingspan overnemer is en Recticel doelwit, kunnen we het best met één grafiek illustreren:

Begin 2009 speelden de twee nog in dezelfde liga, met een vergelijkbare ondernemingswaarde (beurswaarde + schulden).

Maar terwijl het management van Kingspan sinds 2009 de ondernemingswaarde heeft vertienvoudigd, stond Recticel op de pechstrook. Dat laatste is geen nieuwe vaststelling: sinds de chemiegroep zich in 1998 van een stervende Generale Maatschappij losweekte, is Recticel de meest consistente 'underachiever' van het Brusselse koersenbord

Kingspan, daarentegen, is al jaren een overachiever. Na het bod op het Recticel-kroonjuweel spurtte het aandeel op de Londense beurs naar een zoveelste recordkoers. Het aandeel Recticel, daarentegen, noteerde - voor de koersexplosie van dinsdagochtend - lager dan in 1998.

Focus

De reden? Eén woord: focus. Kingspan werd in 1965 in het Ierse dorpje Kingscourt opgericht door Eugene Murtagh. Het is diens zoon, Gene Murtaugh, die sinds 2005 als CEO de turbo op de resultaten zette. Met een focus op isolatie, vooral via het merk Kooltherm, en uitgekiende overnames in rendabele bouwniches (denk aan de deal rond de staalpanelen van Joris Ide). 

Over boekjaar 2018 vertaalde zich dat in 3,7 miljard euro omzet voor de twee isolatietakken - 84 procent van de groepsomzet - en een winstmarge van meer dan 12 procent.

Vergelijk dat met de 272 miljoen omzet die Recticel vorig jaar in isolatie draaide. De winstmarge van de Recticel-groep bleef net als over 2017 steken op 7 procent.

Dat lag niet aan isolatie, die met 16 procent winstmarge verbluffend sterk scoorde. De marges van de andere drie takken die Recticel al jaren meesleept zijn echter om te huilen: soepelschuim en automotive raken met moeite aan 7 procent, slaapcomfort haalde nog geen 3 procent marge. 

Oprotcadeau

CEO Olivier Chapelle deed wat hij moest doen en maakte een paar jaar geleden via een kapitaalverhoging werk van het aftoppen de (te) hoge schuldenberg die Recticel in 1998 als 'oprotcadeau' van de Generale meekreeg. Die schulden zetten jaren een handrem op de expansie. 

Met een verkoop van de autotak hoopte Chapelle eindelijk helemaal de handen vrij te hebben om volop in het kroonjuweel te investeren. De nieuwe isolatiefabriek in Finland is daarbij een begin. Helaas zit die verkoop door de crisis in de autosector in het slop.

'We moeten geduld hebben', bezwoer Chapelle de aandeelhouders bij de voorstelling van de jaarcijfers. Het ziet ernaar uit dat Gene Murtaugh Chapelle echter niet die tijd zal gunnen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n