Winstalarm bij Recticel door explosie bij Shell

Olivier Chapelle, CEO Recticel ©BELGA

Schuimrubberproducent Recticel verlaagt voor de tweede keer in 2 maanden zijn winstprognoses. Een uitloper van de ontploffing in een Nederlandse fabriek van Shell.

Recticel verlaagde anderhalve maand geleden al eens zijn winstprognose (rebitda) van '10 procent groei' naar 'meer dan 5 procent groei'. Ook dat blijkt nu te hoog gegrepen. De omzetprognose van 1 à 2 procent groei blijft grotendeels overeind, maar de winst zal dit jaar ongeveer 12 procent krimpen. 

Recticel verlaagt zijn winstprognose (rebitda) van 5 procent groei naar een daling van 12 procent.

In plaats van 3,6 miljoen euro extra rebitda zal het dus 8,7 miljoen minder worden. Een verschil van 12 miljoen euro.

Recticel waarschuwde eind oktober al voor 'toenemende volatiliteit, de zwakte op de Europese markten en de stijgende grondstofprijzen'. Het management sprak toen al over een plotse stijging van de polyolprijzen. Polyol is een basisingrediënt voor de productie van schuimrubber, dé specialiteit van Recticel.

En die prijzen zijn verder blijven stijgen door 'twee belangrijke incidenten in de fabrieken van leveranciers'. Herinnert u zich de ontploffing en brand in de Nederlandse fabriek van Shell? Daar werd de productie van propyleenoxide, dat verwerkt wordt tot polyol, geraakt waardoor de marktprijzen de hoogte zijn ingegaan. 

De problemen zullen nog zes maanden aanhouden.
Olivier Chapelle
CEO Recticel

In een interview met het beleggersblad van VFB zei CEO Olivier Chapelle deze week dat de 'problemen nog zes maanden zullen duren'. En de hogere kosten doorrekenen aan de eindklant? 'Dat is moeilijk aangezien onze eindmarkten weinig dynamiek vertonen', zei hij. 'We zitten in een moeilijke situatie tussen twee vuren.'

En er is meer. Recticel spreekt ook over 'operationele problemen in de divisie Soepelschuim'. Die divisie produceert schuimrubber dat onder andere verwerkt wordt in akoestische isolatie, bh's, schoenen, kussens en in zachte ondergronden in koeienstallen en speeltuinen. Het management was nog niet bereikbaar voor commentaar.

De winst (rebitda) van Recticel zal voor het vijfde jaar op rij dalen.

Dat alles betekent dat de rebitda dit jaar voor het vijfde jaar op rij zal zakken. Recticel werd keihard getroffen door de economische crisis. Dat het bedrijf meer dan 90 procent van zijn omzet haalt in Europa, helpt hoegenaamd niet. Dat het vooral duurzame consumptiegoederen verkoopt, helpt evenmin. Zetels, matrassen, lattenbodems zijn nu eenmaal producten waarvan consumenten de aankoop in tijden van crisis een jaartje of twee uitstellen. Talrijke herstructureringen en fabriekssluitingen drukten de kosten dan wel, maar dat was geenszins zichtbaar in de cijfers van de voorbije jaren. Daarbovenop moest Recticel vele miljoenen betalen in een kartelzaak.

Eindelijk leek het tij gekeerd. De omzet zal volgens de prognoses zelfs voor het eerst in jaren weer stijgen, maar deze keer gooien de grondstofprijzen roet in het eten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud