2.000 jobs op de helling bij cosmeticamerk Estée Lauder

Sinds de uitbraak van het coronavirus werd een stuk minder gevlogen, waardoor winkels op luchthavens veel minder verkopen. ©AFP

Het Amerikaanse cosmeticaconcern Estée Lauder voert noodgedwongen een herstructurering door. 10 tot 15 procent van de winkels moeten dicht. Er staan tot 2.000 banen op de helling.

Na teleurstellende resultaten moet het cosmeticaconcern Estée Lauder besparen. Het bedrijf kondigt daarom een herstructureringsplan van twee jaar aan, dat tot 500 miljoen dollar zal kosten. 10 tot 15 procent van de losse winkels moet sluiten. Daarbij sneuvelen naar schatting wereldwijd 1.500 tot 2.000 banen, zo'n 3 procent van het personeelsbestand.

Estée Lauder zegt dat het meer moet focussen op het digitale, nu de consument nog massaler online shopt. 'De pandemie heeft de macrotrends op de wereldwijde beautymarkt versneld. De verschuiving naar online winkelen komt er sneller dan we konden verwachten', klinkt het in een mededeling.

De pandemie heeft de macrotrends op de wereldwijde beautymarkt versneld.
Estée Lauder
Cosmeticabedrijf

Het gros van de ontslagen zal vallen bij verkopers, maar meer details over het jobverlies maakt het bedrijf niet bekend. De Belgische vestiging van Estée Lauder, in het Antwerpse Oevel, is de grootste Europese site van het bedrijf. 45 procent van alle Estée Lauder-producten passeert langs de Belgische hub. Er werken ongeveer 900 mensen. Of ook daar banen zullen sneuvelen, is nog niet bekend.

Verlies

Door de verplicht gesloten winkels zakte de verkoop van Estée Lauder het afgelopen kwartaal met een derde. De onlineverkoop nam wel toe, maar niet voldoende om de terugval te compenseren. Ook wordt sinds de uitbraak van het coronavirus een stuk minder gevlogen, waardoor winkels op luchthavens veel minder verkopen.

-4%
omzetverlies
Over het hele boekjaar kwam de omzet uit op 14,3 miljard dollar, 4 procent minder dan vorig jaar.

De totale omzet van Estée Lauder liep in het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar terug naar ruim 2,4 miljard dollar. Het bedrijf noteert een verlies van ruim 460 miljoen dollar, tegen 160 miljoen euro winst in dezelfde periode vorig jaar. Over het hele boekjaar kwam de omzet uit op 14,3 miljard dollar, 4 procent minder dan vorig jaar.

Naast het eigen merk vallen onder Estée Lauder nog meer grote cosmeticanamen, zoals Clinique, MAC of Bobbi Brown. De totale jaaromzet van alle make-upmerken van het concern daalde met 18 procent. Het coronavirus veegde de groei van 5 procent in de eerste helft van het jaar weg. Door de grote economische onzekerheid spreekt Estée Lauder geen verwachting uit voor het volgende boekjaar. Het aandeel zakte donderdag met 8 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud