4.000 jobs weg in handel

(foto hh) ©Roger Dohmen/Hollandse Hoogte

In 2013 zijn er in de sector van de handel 2.685 jobs verloren gegaan. Over een periode van anderhalfjaar gaat het om bijna 4.000 banen. Dat blijkt uit het driemaandelijkse conjunctuurrapport van Comeos, de federatie voor handelen diensten.

Eind december waren er zo nog 423.618 banen in de groot- en kleinhandel. Ter vergelijking: het jobverlies in anderhalf jaar is vergelijkbaar met het aantal banen dat verloren gaat door de sluiting van Ford Genk (zowat 5.000 banen, waarvan een 1.000-tal bij de toeleveranciers).

Volgens Comeos ging de handel door zware tijden. Het totale omzetcijfer van de detailhandel steeg over 2013 met 0,9 procent, iets lager dan de gemiddelde inflatie van 1,1 procent. In 2012 steeg de omzet van de kleinhandel nog met 3,4 procent, sterker dan de gemiddelde inflatie die toen op 2,8 procent lag. Het marktaandeel van e-commerce nam volgens Comeos toe tot 5 procent vorig jaar.

Begin 2014 waren er in ons land nog 84,771 winkels, 2,4 procent minder dan een jaar eerder.  60 procent ervan ligt in Vlaanderen, waar er wel een daling met 3,2 procent werd opgetekend tegenover begin 2013. Voor het vijfde jaar op rij nam de leegstand toe. Inmiddels staat al 18 procent van het winkelbestand leeg.

De modesector boekte vorig jaar een omzetdaling van 3,9 procent (tegenover +3,7 procent in 2012) en elektro ging 1,3 procent in de min. Die daling was merkbaar in alle elektrosectoren, behalve die van kleinhuishoudelijk elektro. Ook zag Comeos voor het eerst een daling in de verkoop van smartphones. De doe-het-zelfsector deed het minder slecht en steeg, na een moeilijk eerste semester, met 1,3 procent.

'De marges van de handelaars staan meer dan ooit onder druk, omdat de kosten toenemen. De loonkosten lagen hier al 20 procent hoger dan in dezelfde sector in de buurlanden, en ook de huurprijzen swingen de pan uit. En dat heeft gevolgen voor de sector en bij uitbreiding de hele economie', licht Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, de cijfers toe.

De voedingssector steeg in volume met 0,8 procent. De kleinere supers (tot 400 m2) verloren 4 procent marktaandeel, maar de discounters noteerden dan weer een toename met 4,5 procent. 

'Ook de opvallende stijging van de huismerken (vorig jaar 34,8 procent marktaandeel, een verdrievoudiging sinds 1985) past in dat verhaal: de consument is bang voor de crisis, en koopt zeer voorzichtig en prijsbewust', luidt het. De private consumptie vertoonde overigens afgelopen jaar, na een daling in 2012, een lichte stijging van 0,6 procent. Voor 2014 wordt een stijging van 1,3 procent verwacht. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud