opmerkelijk

AB InBev lanceert frontale aanval op Duvel

Michel Moortgat, de CEO van Duvel Moortgat. ©Tim Dirven

AB InBev brengt met Victoria een bier op de markt waarmee het rechtstreeks de concurrentie aangaat met Duvel, het vlaggenschip van de familiale brouwerij Duvel Moortgat.

Met Victoria brengt de biergigant AB InBev een bier in de stijl van Duvel op de markt. Bovendien maakt het etiket overduidelijk dat AB InBev wel degelijk mikt op de Duvel-liefhebber. Daarop is te zien hoe een aartsengel de duivel overmeestert. 

Biersommelier Sofie Vanrafelghem vertelt aan Het Laatste Nieuws dat ook de naam Victoria waarschijnlijk niet zomaar gekozen is. 'Iedereen die iets van biergeschiedenis kent, weet dat Duvel ooit Victory Ale heette', klinkt het.

Victoria is niet de eerste poging van een brouwer om marktaandeel van Duvel in te pikken. Denk aan Hapkin of Filou. Maar met AB InBev zit er nu wel een bedrijf achter met grote financiĆ«le middelen. Of dat volstaat om een iconisch bier als Duvel de loef af te steken, zal nog moeten blijken.  

Duvel Moortgat boekte vorig jaar 501 miljoen euro omzet, maar dit jaar zal het bedrijf de omzet vermoedelijk met 10 tot 20 procent zien dalen door de coronacrisis. Behalve Duvel heeft het ook tal van andere merken in huis: Vedett, Maredsous, Liefmans, La Chouffe.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud