Adidas verwacht minimaal 1 miljard euro impact van coronavirus

©REUTERS

De uitbraak van het coronavirus doet de kwartaalomzet en -winst van Adidas in China met respectievelijk 1 miljard en 0,5 miljard euro dalen.

Die cijfers hebben alleen betrekking op de Chinese activiteiten in het eerste kwartaal. Voor het volledige jaar geeft Adidas nog geen prognose, al wordt steeds duidelijker dat de jaarimpact aanzienlijk hoger zal zijn nu het virus zich wereldwijd verspreidt. 

80%
Chinese impact
Adidas zag de omzet in China in februari met 80 procent zakken.

Tot eind januari was bij Adidas - dat voor 6,8 procent in handen is van GBL  - geen vuiltje aan de lucht. Maar sinds het Chinese Nieuwjaar (25 januari) gingen veel winkels dicht, en trokken ook de geopende winkels een pak minder volk. In februari daalde de verkoop in China met 80 procent tegenover vorig jaar. 

Adidas becijfert de impact op de winst in het eerste kwartaal in China op 400 à 500 miljoen euro, en 0,8 en 1 miljard euro op de omzet. Adidas boekt normaal 8 miljard euro omzet in Azië per jaar.

Adidas merkt sindsdien een 'lichte verbetering' in China, maar het management begint zich nu meer zorgen te maken over Japan en Zuid-Korea, waar de winkelbezoeken in dalende lijn zijn. 

Het herstel in China, de verspreiding naar andere landen en de beschikbaarheid van grondstoffen blijven bronnen van onzekerheid waardoor het onmogelijk is de impact van het coronavirus voor heel 2020 in te schatten.
Adidas

'Het herstel in China, de verspreiding naar andere landen en de beschikbaarheid van grondstoffen blijven bronnen van onzekerheid waardoor het onmogelijk is de impact van het coronavirus voor heel 2020 in te schatten', klinkt het. 

Vorig jaar was Adidas in topvorm. Het boekte 8 procent omzetgroei tot 23,6 miljard euro. De nettowinst steeg met 12 procent tot 1,9 miljard euro. Voor 2020 - los van alle coronamiserie - voorspelt het management voor het zesde opeenvolgende jaar een dubbelcijferige winstgroei (10 à 13%). 

Aandeelhouders kunnen rekenen op een dividendstijging (+15%) tot 3,85 euro per aandeel. Bovendien trekt Adidas dit jaar nog eens een miljard euro uit om eigen aandelen in te kopen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud