Adverteerdersrevolte tegen Facebook

Het Facebook hoofdkwartier in Menlo Park, Californië. ©AFP

Steeds meer bedrijven stoppen met adverteren op Facebook en Instagram omdat die niet hard genoeg optreden tegen racisme en haatdragende berichten.

De lijst van bedrijven die hun advertenties op Facebook en Instagram stopzetten en solidair zijn met de vorige week gelanceerde Stop Hate for Profit-campagne van de Amerikaanse burgerrechtenorganisaties, wordt steeds langer.

Begin deze week maakten de outdoorketen REI, de kledingmerken The North Face en Patagonia, het internetbedrijf Mozilla en het wereldwijde freelancersplatform Upwork bekend dat ze hun advertenties op de twee sociale netwerken tijdelijk on hold zetten. Sommige tot 1 juli, andere de volledige maand juli. Vandaag kwam daar ook het Amerikaanse ijsjesmerk Ben & Jerry's bij.

Met de advertentieboycot willen de bedrijven druk zetten op Facebook om harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten. De Stop Hate for Profit-campagne verwijt Facebook dat het berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet verwijdert. Ze vraagt adverteerders niet meer te adverteren op Facebook.

Ultrarechtse blanke racisten

Volgens de campagne boekt Facebook jaarlijks 70 miljard dollar advertentie-inkomsten, maar heeft het geen oog voor racisme en laat het berichten toe van ultrarechtse blanke racisten die aanzetten tot geweld. 'Facebook laat al lang de meest gore individuen berichten spuien op zijn netwerk', zegt Jonathan Greenblatt, de topman van de Anti Defamation League, een van de vele organisaties die de Stop Hate for Profit-campagne steunen. 'We hebben Facebook daar herhaalde malen op gewezen, maar het slaagt er niet in om daartegen doortastend op te treden. We hopen dat deze campagne Facebook overtuigt dat adverteerders dezelfde mening zijn toegedaan.'

70 miljard
Facebook
Facebook boekt jaarlijks 70 miljard dollar advertentie-inkomsten.

Facebook krijgt ook kritiek omdat het de ultrarechtse website Breitbart News een 'betrouwbare nieuwsbron' noemt ondanks het feit dat die gelinkt is met witte rechtse nationalisten en neonazi's. Het Amerikaanse netwerk zou ook geen actie ondernemen tegen Holocaustnegationisten.

Specialisten verwachten dat er nog bedrijven volgen. Volgens hen is in de VS sinds de moord op de zwarte man George Floyd bij verschillende bedrijven toch een groter bewustzijn ontstaan over raciale rechtvaardigheid en de aanpak ervan.

Facebook zegt de beslissing van de merken te respecteren en zegt zich te blijven inzetten om haatdragende berichten van zijn platform te verwijderen.

Twitter

Het is niet de eerste keer dat Facebook onder druk wordt gezet om actie te ondernemen tegen fakenieuws en haatdragende berichten. Ook in zijn bedrijf krijgt Facebook-topman Marc Zuckerberg veel kritiek op zijn te lakse optreden.

Onlangs verwijderde Facebook wel berichten van het campagneteam van de Amerikaanse president Donald Trump dat Facebook-gebruikers waarschuwde voor 'gevaarlijke extreemlinkse' groepen en lezers vroeg een petitie te ondertekenen tegen Antifa, een groep antifascistische activisten. Daarbij verscheen een omgekeerde driehoek die vergelijkbaar is met het symbool dat communisten droegen in de concentratiekampen van nazi-Duitsland. Volgens Facebook mogen geen symbolen van verboden haatgroepen worden gebruikt zonder uitleg.

Concurrent Twitter gaat verder in zijn acties en plaatst sinds kort factchecks bij de tweets van Trump omdat ze te veel fakenieuws bevatten. Snapchat staakte de promotie van Trumps berichten.

Marketing

Ook de Black Lives Matter-beweging tekent voor een kleine omwenteling in de manier waarop bedrijven in hun marketing naar raciale (on)gelijkheid kijken. Pepsi stuurde zijn Aunt Jemima, die de Amerikanen al 131 jaar toelacht vanop zijn ontbijtproducten, met pensioen wegens te raciaal stereotiep. Mars zegt de figuur bij zijn Uncle Ben's rijst te 'herbekijken'. Johnson & Johnson zet de verkoop van crèmes stop die een wittere huid beloven. Colgate houdt de naam van zijn Chinese tandpastamark Darlie tegen het licht. Dat merk, dat vroeger Darkie heette, heeft een zwarte man met een hoge hoed als logo.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud