Asahi koopt Oost-Europese merken SABMiller

Het Tsjechische Pilsner Urquell komt in Japanse handen

De Japanse bierbrouwer betaalt 7,3 miljard euro voor de Oost-Europese merken van de door AB InBev overgenomen brouwer SABMiller.

Een van de bekendste merken die daarbij verhuizen van het Brits/Zuid-Afrikaanse SABMiller naar Asahi is het Tsjechische Pilsner Urquell. Ook de Poolse biermerken Tyskie en Lech en het Hongaarse Dreher komen in Japanse handen. Het is de grootste overname van Asahi ooit in Europa. De 7,3 miljard euro is meer dan analisten hadden verwacht.

Om de overname van SABMiller goedgekeurd te krijgen in Europa, beloofde de Belgisch-Braziliaanse bierreus AB InBev om bijna de volledige Europese bierafdeling van SABMiller van de hand te doen. AB InBev kocht SABMiller vorig jaar voor 92 miljard euro.

Asahi kocht eerder al de merken Peroni, Grolsch en Meantime van SABMiller voor een slordige 2,5 miljard euro en krijgt er nu bieractiviteiten bij in Tsjechië, Polen, Hongarije, Slovakije en Roemenië bij. Met de Europese overnames wil Asahi zijn zwakke groei in eigen land compenseren.

Fors hogere buitenlandse omzet

De Japanse bierbrouwer wil de nieuwe bieraanwinsten gebruiken om zijn internationale verkoop een boost te geven. De overname van de Oost-Europese merken zal de buitenlandse verkoop doen stijgen tot een vierde van de totale omzet. In oktober was de buitenlandse omzet nog beperkt tot 16 procent.

Andere bieders voor de SABMiller merken waren het Zwitserse investeringsfonds Jacobs Holding, dat geleid door de Belg Patrick De Maeseneire, de investeringsmaatschappij PPF van de Tsjechische magnaat Petr Kellner en het Chinese China Resources.

Het is de op een na grootste overname van een Japanse brouwer ooit. De Japanse whiskygigant Suntory Holdings deed beter door in januari 2014 de Amerikaanse bourbon-producent Beam te kopen voor 13 miljard euro.

Het aandeel Asahi daalde na het Nikkei-bericht met 4,6 procent op de beurs van Tokio.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content