Belgische producent keukenaccessoires uit bamboe lonkt naar Parijs en Berlijn

©Emy Elleboog

Het Oost-Vlaamse LivWise, dat met zijn huis- en keukenaccessoires in Inno, Casa, Bijenkorf en Oh Green! ligt, trekt twee investeerders aan. ‘Van 10 naar 20 miljoen euro omzet in drie jaar is de ambitie.’

Na bijna een kwarteeuw geeft Caroline De Schipper, de oprichtster van LivWise, de controle over haar bedrijf uit handen. Ze verkoopt 66 procent van de aandelen aan de Vlaamse investeringsmaatschappijen Tilleghem en Dynamica, die zich specialiseren in de uitbouw van kmo’s.

©Emy Elleboog

Tilleghem heeft onder andere D&M Depot (verkoop van decoratieartikels via tuincentra) en Bavet (spaghettirestaurantketen) in portefeuille. Dynamica kocht vier jaar geleden Arseus Medical, een afsplitsing van het beursgenoteerde Fagron die zich toelegt op de distributie van medische toestellen. Het is bovendien eigenaar van Babylonia (baby-artikelen) en Foresco Packaging (verpakkingen).

Cocktailshakers

Cijfers LivWise

Opgericht: 1995 in Deinze

Werknemers: 22

Omzet: 11 miljoen euro

Ebitda: 1,5 miljoen

Ebit: 1,3 miljoen

Nettowinst: 0,9 miljoen

Nu zetten ze samen hun schouders onder de expansie van LivWise, dat vorig jaar een omzet van 11 miljoen euro haalde. LivWise is vooral bekend van het merk Point Virgule en verkoopt design keukenaccessoires die voornamelijk vervaardigd zijn uit bamboehout en -vezels. ‘Daar onderscheiden we ons mee’, klinkt het. Denk aan snijplanken, panonderzetters, vergieten, schaaltjes en slakommen uit bamboevezel. Of cocktailshakers en zelfs goudkleurige metalen rietjes.

De producten liggen in België en Nederland in de vakhandel en in de rekken van onder meer Blokker, Casa, Hudson Bay, Bijenkorf, Carrefour en Colruyt. ‘Ook in Frankrijk hebben we de eerste stappen gedaan, maar we hebben grotere plannen’, zegt De Schipper.

Elke grote winkelstraat

‘Drie jaar geleden zijn we met het bedrijf verhuisd naar een nieuw, groter pand. Ik heb toen in een speech de ambitie uitgesproken om in elke grote winkelstraat van Europa aanwezig te zijn. Al zou ik ook al tevreden zijn met enkel Londen, Parijs en Berlijn.’ Over drie jaar mikt LivWise op 20 miljoen euro omzet. ‘Ik heb dat in mijn hoofd gestoken, dus het zal gebeuren. Zodra je met export begint, kan het snel gaan.’

Om die nieuwe episode vorm te geven speelde De Schipper al een jaar met het idee om externe investeerders aan boord te halen. ‘Mijn kinderen tonen geen interesse om het voort te zetten. Ik heb het bedrijf 23 jaar in mijn eentje getrokken. Op een bepaald moment begint dat zwaar te wegen. Nu heb ik met de investeerders een klankbord en de mogelijkheid om sneller vooruit te gaan’, zegt ze.

Overname

Dat bewijst LivWise meteen door de overname van het Belgische Anbel aan te kondigen, goed voor 2 miljoen euro extra omzet. ‘Veel factoren bepalen het succes in onze sector. Een creatieve design en unieke artikelen zijn nodig om de deuren te openen bij onze klanten. Ook schaalvergroting dringt zich op’, klinkt het. Zo werd vorig jaar het Belgische Serax overgenomen door de investeringsgroep Buysse & Partners om de internationalisering te versnellen. Serax is bekend als de verkoper van de keukenartikelen van Pascale Naessens en Sergio Herman.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content