interview

CEO Omer: ‘Ons bier moet meer Fransen en Nederlanders verleiden'

©Wim Kempenaers

Nadat Omer Vander Ghinste zich met het blonde speciaalbier Omer in België op de kaart heeft gezet, koestert het buitenlandse ambities. ‘De export moet stijgen. Daarom investeren we 7,5 miljoen euro in een nieuwe brouwzaal.’

©De Tijd

De West-Vlaamse familiale brouwer Omer Vander Ghinste verkoopt jaarlijks net geen 9.000 hectoliter bier in het buitenland, goed voor 2,7 miljoen glazen speciaalbier. De export is goed voor 10 procent van de jaarlijkse productie van 90.000 hectoliter. ‘Dat willen we de komende jaren opkrikken tot 25 procent’, zegt CEO Omer Jean Vander Ghinste.

De brouwer uit Bellegem bij Kortrijk brouwt momenteel dubbel zoveel bier als in 2008. Toen lanceerde het zijn blonde speciaalbier Omer, net toen de blonde speciaalbieren aan een forse opgang begonnen. ‘Omer is ons grootste bier. Het groeit met een percentage van twee cijfers. Het is na Leffe, Duvel en Westmalle het meest verkochte zware blonde bier in de Belgische winkels.’ Vander Ghinste kijkt naar Omer voor verdere groei. Het bier is te koop in het zuiden van Nederland. ‘Elders in dat land zijn ook nog veel mogelijkheden.’

Export

Toch zal hij met enkel Omer niet aan 25 procent export raken. ‘We kunnen Omer moeilijk verder transporteren dan 1.000 kilometer omdat we het enkel in flessen verkopen. Op vat zou de smaak te veel afwijken.’ Daarom lanceerde de brouwer vorig jaar Tripel LeFort. ‘Dat is net als Omer een zwaar blond bier, maar met zijn smaak bereikt het een groter publiek. Bovendien kunnen we het ook in vaten verkopen, waardoor het exporteerbaarder is dan Omer.’

In vergelijking met andere brouwers zijn de exportplannen van Omer Vander Ghinste bescheiden. De Halve Maan (Brugse Zot) zit aan 40 procent export. ‘Verre export is niet onze ambitie. We richten ons voornamelijk op Nederland en Frankrijk. We hopen zo duurzaam te groeien.’

Ook in eigen land wil Vander Ghinste Tripel LeFort op de kaart zetten. ‘We hebben een exclusieve samenwerking met Colruyt, in ruil voor een prominente promotie. Tripel LeFort zal natuurlijk ook te koop zijn in de horeca en bij drankencentrales.’ Met die strategie besteedt Vander Ghinste de marketing uit aan de grootste drankverkoper van het land, zodat hij kan focussen op Omer. Dat blijft het belangrijkste merk. ‘Onze drie prioriteiten blijven: Omer, Omer en Omer.’

Omer Vander ghinste
  • Brouwer van onder andere Omer, LeFort, Bockor (pils), Kriek Max en VanderGhinste Roodbruin.
  • Brouwt jaarlijks 90.000 hectoliter bier. Ter vergelijking: Duvel Moortgat brouwt ruim 1,4 miljoen hectoliter.
  • Omzet (2015): 22,6 miljoen euro.
  • Bedrijfswinst: 6,6 miljoen euro.
  • Nettowinst: 3,6 miljoen euro.
  • Personeel: 65 werknemers

180.000 hectoliter

Om de verwachte groei van de komende jaren op te vangen bouwt de brouwer een brouwzaal ter waarde van 7,5 miljoen euro. Die is over een jaar klaar. Daardoor verdubbelt de brouwcapaciteit tot 180.000 hectoliter. ‘Om die capaciteit te bereiken moeten er over enkele jaren ook nieuwe bottellijnen en een nieuw distributiecentrum komen.’

We blijven onafhankelijk. We krijgen geregeld voorstellen, maar we gaan er nooit op in.
Omer Jean Vander Ghinste
CEO Omer Vander Ghinste

Vander Ghinste is de vijfde telg aan het roer van het familiebedrijf, dat dit jaar 125 jaar wordt. Net als de stichter heet ook hij Omer Vander Ghinste. ‘Het is de traditie om de eerste zoon van een nieuwe generatie ‘Omer’ te noemen’, zegt hij. ‘Ook mijn oudste zoon heet zo. Hij en mijn oudste dochter werken nu elders, maar ik hoop dat ze ooit in de familiebrouwerij stappen. Mijn andere dochter studeert bio-ingenieur. Wie weet komt ze ooit bij ons brouwen.’

Een verkoop van het bedrijf staat niet op de agenda. ‘We blijven onafhankelijk’, zegt hij. ‘We krijgen geregeld voorstellen van investeringsfondsen of van grote spelers uit de sector, maar we gaan er nooit op in.’

Toch heeft hij begrip voor concurrenten die hun brouwerij verkopen. ‘Sommige collega’s hebben geen opvolging of hebben het moeilijk’, zegt hij, verwijzend naar de verkochte brouwerijen De Koninck en Palm. Ook voor de verkoop van Tripel Karmeliet-brouwer Bosteels aan AB InBev heeft hij begrip. ‘Je kunt je brouwerij beter verkopen als alles goed gaat dan uit noodzaak als het slecht gaat.’

Export Belgisch bier stijgt met 8,1 procent

De Belgische bierbrouwers verkochten vorig jaar 14 miljoen hectoliter bier in het buitenland. Vooral in de Verenigde Staten (+16%) en China (+48,4%) doet ons bier het goed. ‘De Chinese markt wordt volwassener en de groeiende Chinese middenklasse begint stilaan ook speciaalbier te drinken’, zegt Jean-Louis Van de Perre, de voorzitter van de federatie van de Belgische brouwers.

‘De groei in de Verenigde Staten komt onder meer door de stijgende populariteit van Stella Artois en Leffe. Maar ook kleine en middelgrote brouwers groeien er. Toch is de Amerikaanse markt moeilijker geworden door de opkomst van lokale speciaalbierbrouwerijen. We raden Belgische brouwers aan om niet alleen op de Verenigde Staten te focussen als ze exporteren.’

De Belgen dronken vorig jaar 3,3 procent minder bier. De tendens waarin ze minder pils en meer speciaalbier drinken zet door. Omdat speciaalbieren meer alcohol bevatten, drinken mensen er in absolute cijfers minder van. ‘Bovendien kreeg de horeca vorig jaar een flinke klap door de aanslagen van 22 maart’, zegt Van de Perre. Wegens het slechte weer zet de trend in de eerste maanden van 2017 door.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect