Chanel gaat ook zonder Lagerfeld fors vooruit

Een graffiti-hommage aan Karl Lagerfeld van de Londense street artist Endless. ©AFP

Het Franse modehuis Chanel heeft zijn verkoop in 2018 met 10,5 procent kunnen opkrikken tot 11,12 miljard dollar (9,9 miljard euro). De nettowinst ging er met 16,4 procent op vooruit tot 2,7 miljard dollar.

Het zijn de eerste resultaten van het merk sinds het overlijden van zijn iconische designer Karl Lagerfeld, en nog maar de tweede resultaten ooit die het modemerk publiceert.

Die openheid over de financiële cijfers deed hier en daar speculatie oplaaien dat Chanel naar de beurs zou gaan of wordt klaargemaakt om verkocht te worden. Maar die geruchten drukt het bedrijf de kop in. ‘We zitten precies in de tegenovergestelde fase van een beursgang of een verkoop. Getuige daarvan zijn de investeringen op lange termijn die we aan het doen zijn’, zei financieel directeur Philippe Blondiaux aan Reuters.

Chanel heeft zijn investeringsbudget vorig jaar meer dan verdubbeld tot 1 miljard dollar. Het modehuis vernieuwde zijn winkels, stopte geld in digitalisering en deed enkele overnames, onder meer van de Spaanse ledergroep Colomer.

Ook de recente benoeming van Virginie Viard tot artistiek directeur is volgens Blondiaux ‘een keuze voor de lange termijn’. Viard was de rechterhand van Lagerfeld.

Chanel deed het vorig jaar goed in Azië, vooral dankzij een sterke vraag in China, waar de verkoop met zowat 20 procent toenam.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect