Colruyt-familie investeert in voedingssupplementen

©BELGA

Korys, de holding van de familie Colruyt, neemt een meerderheidsbelang in het Waalse Bio-Life Laboratory.

Bio-Life Laboratory begon dertig jaar geleden met de verkoop van biologische voedingssupplementen en producten voor aroma- en fytotherapie. Het bedrijf - met een productiesite in Gembloux - heeft nu ruim 130 producten in zijn gamma, zowel eigen merken als merken van anderen.

Denk aan klassiekers zoals vitamines, magnesium, calcium en omega 3-vetzuren, maar ook aan ginsengpoeders, curcuma, rozemarijnolie, extracten uit pompelmoespitten, berkensap en lindebast. 

Sprintje

Het bedrijf trok de voorbije jaren een stevig sprintje en zag de brutomarge in vijf jaar verdubbelen tot 2,6 miljoen euro. De nettowinst klokte in 2018 af op 0,5 miljoen euro. 'Het is een familiebedrijf dat gegroeid is, en goed gegroeid is. Maar op een bepaald moment bots je als bedrijf op limieten', zegt Thomas De Kempeneer, investment director van Korys. 

De consumenten zijn meer en bewuster bezig met hun gezondheid.
Thomas De Kempeneer
Investment director Korys

Met Korys komt er geld en expertise om Bio-Life verder uit te bouwen. Voor de intrede richtte Korys een nieuwe vennootschap op die bij de oprichting 8 miljoen euro meekreeg. 

De ambitie is het eigen merk Be-Life buiten de landsgrenzen meer in de kijker te zetten. Nu komt 80 procent van de omzet uit België, de rest vooral uit Frankrijk. Om de groei te kunnen bijbenen wordt de productiesite - goed voor 30 jobs - binnenkort uitgebreid. De productiecapaciteit zal daardoor ongeveer verdubbelen. Korys heeft op iets langere termijn plannen om met Bio-Life op overnametocht te trekken. 'De markt is gefragmenteerd. Er liggen kansen', klinkt het. 

Groeiende markt

Met Bio-Life betreedt Korys een snelgroeiende markt. 'De consumenten zijn meer en bewuster bezig met hun gezondheid', zegt De Kempeneer. Hij schat de totale markt in België op 400 miljoen euro, maar zegt erbij dat een juiste inschatting maken niet eenvoudig is. Hij verwacht een groei van 6 à 7 procent per jaar, met niches zoals aromatherapie die een nog snellere groei optekenen.

Bio-Life verkoopt zijn producten via apothekers, natuurwinkels en ook bedrijven als Bioplanet en de onlineapotheek Newpharma, die beide een onderdeel zijn van het imperium van de Colruyts.

Korys investeerde eerder ook al in voedingsbedrijven Ojah (vleesvervangers), D-drinks (verdeler van kombucha) en Foodbag (maaltijdboxen met lokale en biologische ingrediënten). Andere focussen zijn medische wetenschappen, biotechnologie en hernieuwbare energie. Het is bijvoorbeeld betrokken bij een van de windparken op zee. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect