Ecover verkocht aan Amerikaanse sectorgenoot

Ecover maakt bijna al zijn producten in een fabriek in Malle in de Antwerpse Kempen. ©Wim Kempenaers

Ecover, de van oorsprong Belgische fabrikant van milieuvriendelijke wasmiddelen en onderhoudsproducten, wordt overgenomen door zijn veel grotere Amerikaanse sectorgenoot SC Johnson.

Eco­ver werd in 1979 in ons land op­ge­richt door de Kempense industrieel Frans Bogaerts die inspeelde op het groeiende besef dat fosfaten in wasmiddelen schadelijk zijn. Bogaerts en zijn team ontwikkelden een fosfaatvrij waspoeder en legden zo de basis voor het bedrijf.

Dat produceert intussen een heel gamma van onderhoudsproducten. De onderneming, die ook moeilijke jaren kende, opende in 1992 een duurzame fabriek in Malle die gebouwd werd met recyclagemateriaal. Later volgden andere, buitenlandse vestigingen.

Ook in 1992 belandde Ecover in buitenlandse handen, bij de familiale holding Skagen van de intussen overleden Zweedse zakenman van Deense afkomst Jörgen Philip-Sörensen. Skagen Conscience Capital, bekend van ethisch verantwoorde investeringen, zit volgens de jongste jaarrekeningen (2016) nog steeds in het kapitaal van Ecover.  

Method

In 2012 sloegen Ecover en zijn Amerikaanse concurrent Method de handen in elkaar. De samenwerking was logisch omdat Ecover werkte aan zijn Amerikaanse expansie en Method zocht naar groei in Europa. 

10
Ecover belandt bij een mastodont met een omzet van 10 miljard dollar.

De merken, die nu onder de groepsnaam People Against Dirty varen, zijn samen een van de grootste spelers ter wereld in hun segment. De onderneming is goed voor een omzet van ruim 200 miljoen euro. Het is niet meteen duidelijk welk deel daarvan van Ecover komt. In België heeft Ecover 110 mensen in dienst, van wie een deel in de fabriek in Malle die de komende jaren in principe kan rekenen op extra investeringen.

Method en Ecover komen nu in andere handen. De Amerikaanse reus SC Johnson meldde een overeenkomst te hebben getekend om de twee merken over te nemen van People Against Dirty. 

Privégroep

Een overnamebedrag is niet bekend. SC Johnson is als privégroep in familiale handen sowieso niet kwistig met financiële details. Het 131 jaar oude concern van de gelijknamige familie is met een omzet van 10 miljard dollar en zo'n 13.000 werknemers een van de grootste spelers ter wereld in kuisproducten voor woningen. Het maakt onder meer ook middelen voor luchtverfrissing, schoenenonderhoud en tegen ongedierte. Bekende merken van SC Johnson zijn onder andere Baygon, WC-Eend, Brise en Kiwi.

Met de overname wil SC Johnson tegemoet komen aan jongere klanten die de voorkeur geven aan producten die gezien worden als natuurlijk en biologisch. Het Brits-Nederlandse Unilever deed vorig jaar een gelijkaardige stap door Seven Generation te kopen, een Amerikaans bedrijf dat kuisproducten maakt op basis van planten. 

De ironie wil dat Method en Ecover nu terechtkomen bij een grote speler, terwijl ze net ontstaan zijn uit onvrede met de productiemethoden van de traditionele, grote fabrikanten in de sector. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect