Advertentie
opmerkelijk

IKEA-topman: ‘Mensen kunnen niet blijven meubels kopen'

©REUTERS

De verkoop van nieuwe meubels heeft in het Westen zijn piek bereikt. Dat zegt de chef duurzaamheid van IKEA. Recyclage en herstellen zijn de toekomst.

Wordt u ook soms hoorndol als u een IKEA-kast in elkaar moet knutselen? Zo ja, dan kunt u zich misschien troosten met het idee dat de grootste meubelgigant ter wereld forser wil inzetten op duurzaamheid. Dat liet Steve Howard, het hoofd van het duurzaamheidsbeleid van Ikea, verstaan op een klimaatconferentie in Londen.

  • Grootste meubelketen ter wereld.
  • Opgericht in 1943 door de Zweed Ingvar Kamprad
  • Boekte vorig boekjaar 32 miljard euro omzet (+5%), 3,5 miljard euro nettowinst (+5,5%) en telde 771 miljoen bezoekers.
  • Mikt tegen 2020 op een omzet van 50 miljard euro.
  • Telt 328 winkels in 28 landen en 155.000 werknemers.

Volgens Howard staat er een limiet op het tempo waaraan de westerse consument nieuwe meubelen koopt. ‘De westerse wereld heeft meer dan waarschijnlijk zijn meubelpiekmoment bereikt’, zegt Howard in de Britse krant The Guardian.

Na de olieprijspiek en de suikerpiek hebben we nu ook een ‘gordijnenpiek’. Misschien, zo suggereert Howard, hebben mensen er wel de buik van vol om nieuwe dingen te kopen. Internationale cijfers tonen in elk geval dat de verkoop van meubels en verlichting op zijn hoogste punt zit sinds het begin van de financiële crisis.

Howards uitspraak moet worden geïnterpreteerd in een breder plaatje, verduidelijkt woordvoerder Steven de Smet van IKEA België. ‘Wat hij vooral wou zeggen was dat onze planeet met zijn constante bevolkingsaangroei tegen zijn consumptielimiet aan het botsen is - niet alleen voor meubels - en dat er op termijn naar andere vormen van produceren en consumeren moet worden overgeschakeld.’

Anders gezegd: ons ecosysteem zal de manier waarop we nu consumeren op een bepaald moment niet meer aankunnen, wat onze wereld onleefbaar dreigt te maken . Als op korte termijn niet wordt ingegrepen, zal de grondstoffenschaarste zelfs tot oorlogen leiden’, lees je af en toe.

Howards woorden zorgden in Londen voor enig wenkbrauwgefrons, zeker omdat ze komen uit de mond van een topman van een multinational die fortuinen verdient met goedkope meubelen.

We willen IKEA uitbouwen tot een keten waar je meubels kunt herstellen en producten kunt recycleren.
Steve Howard
Hoofd duurzaamheidsbeleid bij Ikea

Howard liet duidelijk verstaan dat IKEA niet van plan is minder geld te verdienen. Zijn uitspraak is volgens hem evenmin in tegenspraak met de ambitie van IKEA om zijn omzet tegen 2020 te verdubbelen naar 50 miljard euro.

Daarvoor kijkt de Zweedse reus, wereldberoemd om onder meer zijn Billy-kast en zijn Poäng-stoel, vooral naar China en Rusland. Dat waren voor IKEA vorig jaar de twee belangrijkste groeimarkten. De Zweedse groep wil dit decennium ook in India actief worden.

Howard: ‘We kunnen nog groeien. Er zijn veel mensen met weinig middelen. Die groei moet echter duurzaam zijn, met een minimale impact op het milieu.’ Howard wil IKEA laten evolueren naar een keten waar je oude meubels kunt herstellen en producten kunt recycleren.

In ons land heeft IKEA onder het motto ‘red de meubelen’ tal van initiatieven genomen om zijn producten een tweede leven te geven. Meubels in goede staat kunnen weer worden verkocht in een IKEA-koophoek. Voor beschadigde meubels worden onderdelen ter beschikking gesteld en de keten werkt nauw samen met kringloopwinkels. Vorig jaar kon je de 300 pagina’s dikke catalogus laten versnipperen tot de vulling van een design Küss-kussen.

IKEA zegt 90 procent van zijn afval te ‘valoriseren’. Plastic wordt hergebruikt en voor sommige IKEA- ontwerpen gaat men dat gerecycleerd plastic gebruiken.

De Zweedse meubelretailer, die ooit in opspraak kwam omdat het in ontwikkelingslanden werkte met leveranciers die hun personeel uitbuitten, belooft tegen 2020 ook 600 miljoen euro te investeren in hernieuwbare energie.

De IKEA Foundation schenkt 400 miljoen om arme naties te helpen met hun klimaatplan. Alle energie in de winkels en de fabrieken moet tegen 2020 van hernieuwbare oorsprong zijn. Vorig jaar was dat slechts 53 procent.

Howard: ‘Het is voor bedrijven mogelijk te groeien zonder meer CO2-uitstoot. Maar soms schrik ik wakker met de vrees dat we niet op tijd zullen zijn.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud