Italiaanse wordt CEO probleemdochter D'Ieteren

Daniella Ricardi was in een vorig leven CEO van het kledingmerk Diesel en van de kristalproducent Baccarat. ©doc

Daniela Riccardi wordt volgende maand de nieuwe CEO van Moleskine, de schriftjesdochter van D'Ieteren. Riccardi moet de maker van luxueuze notaboekjes rechttrekken.

Moleskine werd in 2016 voor ruim een half miljard euro overgenomen door D'Ieteren. Daarmee haalde de Belgische autogroep een iconisch merk in portefeuille. Maar het ging van kwaad naar erger met de schriftjesproducent. En er is al lang geen sprake van een droomovername.

Vorig jaar ging de omzet van het Italiaanse bedrijf 6 procent omlaag en de operationele winst daalde met 35 procent. De dure overnameprooi ging netto bijna 100 miljoen euro in het rood. Door de slechte resultaten besloot D’Ieteren  een waardevermindering van 102,3 miljoen euro te boeken op Moleskine.

Riccardi leidde eerder al het kledingmerk Diesel en het Franse kristalmerk Baccarat. Ze is onder meer bestuurder bij de luxereus Kering.

Dat bleef niet zonder gevolgen. Eind vorig jaar werd Lorenzo Viglione, die het bedrijf sinds 2017 leidde, wandelen gestuurd. En bij de jaarresultaten begin deze maand liet D'Ieteren weten dat het een opvolger gevonden had. Het blijkt om de Italiaanse Daniela Riccardi te gaan. Ze treedt in april in dienst.

Riccardi bekleedde tussen 1985 en 2010 meerdere managementfuncties bij de consumentenreus Procter & Gamble. Vervolgens werd ze topvrouw van het Italiaanse kledingmerk Diesel en vanaf 2013 leidde ze het bedrijf achter het Franse kristalmerk Baccarat. Ze is al enkele jaren lid van de raad van bestuur van de reclamereus WPP en van de Franse luxereus Kering van de familie Pinault.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud