LVMH en Tiffany zetten punt achter overnametwist

Tiffany bestaat al meer dan 180 jaar. ©AFP

Het moddergevecht tussen de Franse luxegroep LVMH en de Amerikaanse juwelenketen Tiffany is afgelopen. Beide partijen zijn overeengekomen de overnameprijs van Tiffany te laten zakken van 135 naar 131,50 euro per aandeel, blijkt uit een persbericht van LVMH.

De strijd tussen de twee luxemerken begon bijna dag op dag een jaar geleden, toen LVMH 16 miljard euro bood op Tiffany. De Amerikaanse juwelier zou een nieuwe parel worden aan de kroon van LVMH-topman en luxekoning Bernard Arnault. Maar naarmate 2020 vorderde - niet meteen het beste jaar in de geschiedenis - stegen de twijfels bij de rijkste man van Frankrijk.

Door de coronacrisis beleeft de luxemarkt moeilijke tijden. Toen bleek dat Tiffany, dat door de lockdown winkels moest sluiten, zijn omzet met 44 procent zag kelderen, zocht Arnault een manier om van onder de deal uit te muizen. Dat Tiffany tijdens de coronacrisis 'mismanaged' zou zijn door bijvoorbeeld dividenden te blijven uitkeren, was een eerste stok om mee te slaan.

We zijn meer dan ooit overtuigd van het enorme potentieel van het merk Tiffany.
Bernard Arnault
Topman LVMH

In september trok Arnault zich finaal terug uit de deal met het extra argument dat het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken verzocht de overname uit te stellen wegens het Amerikaanse dreigement om de import van Franse producten te belasten.  

Juridische strijd

Daarop ontketende Tiffany, dat al meer dan 180 jaar bestaat en 14.000 werknemers telt, een juridische strijd met een versneld proces in de Amerikaanse staat Delaware. In het jongste kwartaalrapport claimde LVMH nog dat Tiffany geen poot had om op te staan.

Uit het persbericht van de Franse luxeketen blijkt het tegendeel. De fusie gaat door onder dezelfde voorwaarden, maar tegen een lagere prijs. En Arnault? Die blijkt met de wind gedraaid te zijn. 'Dankzij dit akkoord kunnen we met een gerust hart de gesprekken met het management van Tiffany over de voorwaarden van de integratie hervatten. We zijn meer dan ooit overtuigd van het enorme potentieel van het merk Tiffany. LVMH is trots om Tiffany en zijn medewerkers te verwelkomen in het bedrijf, om samen een nieuw hoofdstuk te schrijven.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud