Lotus ziet aandeel op tien jaar vertienvoudigen

Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries ©Tom Verbruggen

Lotus Bakeries blijft verbazen, met 32 procent winstgroei in 2014. Het aandeel zet een zoveelste record neer en is nu exact vertienvoudigd tegenover begin 2005.

1.113 euro. Dat is de nieuwe recordkoers van Lotus Bakeries. Exact tien keer meer dan de 110 euro die op 13 februari 2005 op de koersenborden stond. De koekjesbakker heeft dan ook een 'track record' om u tegen te zeggen met een aandeel dat al 13 jaar op rij de Bel20 klopt. Over boekjaar 2014 slaagde Lotus er opnieuw in over de lat - die analisten nochtans hoog hadden gelegd - te springen. 

De omzet van Lotus Bakeries steeg vorig jaar met net geen 5 procent tot 348 miljoen euro. 'De groei kwam er vooral dankzij de internationale groei van speculoos en speculoospasta, de groei van Lotus Dinosaurus en onze wafels', klinkt het in een persbericht.

Maar indrukwekkender zijn de winstcijfers. De recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen (rebitda) steeg met 20,5 procent tot 67 miljoen euro en komt daarmee zo'n 4 à 5 miljoen euro boven de analistenverwachtingen uit. Dat heeft vooral te maken met de vorig jaar doorgevoerde herstructurering van de ontbijtkoekfabrieken in Nederland en een hogere efficiëntie in de andere vestigingen.

De nettowinst stijgt nog meer (+31,7%), onder andere toe te schrijven aan de lagere financieringslasten. De nettoschulden van het bedrijf zijn vorig jaar namelijk ruim gehalveerd tot 20,2 miljoen euro. Dat is zo weinig dat het bedrijf slechts vier maanden moet werken om dat bedrag terug te betalen met zijn recurrente bedrijfskasstroom.

Ruimte om te investeren is er dus voldoende. En dat is het bedrijf ook van plan. 'Er wordt volop ingezet op de verdere groei van Lotus Dinosaurus. In België en Frankrijk, maar ook in een aantal andere Europese landen.' Maar het management zet daar ook een kanttekening bij. 'Door de marketinginspanningen zal de bijdrage in omzet en winstgevendheid in de opstartfase echter zeer beperkt zijn.'

China

Tegelijkertijd begint Lotus volop aan de verovering van de Chinese markt. 'We zijn reeds 10 jaar actief op de Chinese markt, via een distributiepartner. Die samenwerking is stopgezet. Sinds 1 augustus hebben we er een eigen verkoopkantoor. De uitbouw daarvan is de volgende stap in de langetermijnstrategie van het bedrijf.'

Lotus keert binnenkort 12,40 euro brutodividend (+15%) uit. 

Stratosferische beurskoers

Het aandeel, dat nochtans al 'priced for perfection' is, koerst na een wat aarzelende start toch naar een nieuw record. Een opvallende prestatie, want bij een beurskoers van 1.100 euro vertaalt een winst per aandeel van 47 euro zich in een stevige koers-winstverhouding van iets meer dan 23. 

Het aandeel Lotus Bakeries is 'priced to perfection' maar eerlijk: de jaarresultaten benaderen ook de perfectie. tijd.be/ondernemen/con...— Kurt Vansteeland (@KurtVansteeland) 12 Feb 2015

U geeft zoals steeds geen becijferde prognose, maar stelt net als de vorige jaren 'groei op rendabele wijze' in het vooruitzicht. Mogen we de lijn van 2014 dan gewoon doortrekken?

Jan Boone: 'Het zou niet verstandig zijn om een becijferde prognose te geven. Wij vertrekken van een strategie die op de lange termijn is gericht, niet op winst op korte termijn. Wij willen onze merken internationaal uitbouwen. Maar dat betekent bijvoorbeeld dat je bij de introductie in een nieuw land moet overinvesteren in marketing. Dat zijn operationele kosten, geen kapitaalsinvesteringen, maar dat kan op korte termijn op de cijfers wegen. Dat zal je de komende drie jaar zien bij de lancering van Dinosaurus in Nederland, het VK, Zweden, Finland en Tsjechië.'

In China bent u overgeschakeld van samenwerken met een distributeur naar het uitbouwen van een eigen verkoopskantoor. Waarom?

Boone: 'We zijn in China actief sinds 2006, al is het nog steeds een klein percentage van onze omzet. Het werkte heel goed met onze distributeur, in die mate dat we nu klaar zijn voor de volgende stap. Je moet weten dat wij in China niet werken met 1 enkele distributeur. Wij hadden 1 partner, die op zijn beurt met honderden kleinere verdelers werkte om onze producten in heel het land te krijgen. Wij vervangen die partner nu door ons verkoopskantoor. Dat leidde wel tot een dip in de periode van juni tot november. Dan zaten we met de administratieve rompslomp die met zo'n transfer gepaard gaat, zoals bijvoorbeeld het afsluiten van nieuwe contracten met die kleinere verdelers.'

Intussen maakte u snel werk van de schuldafbouw. Een kleine rekensom leert ons dat u met de huidige cashflow amper 4 maanden moet werken om de resterende schuld integraal af te lossen. Gaat u dat ook doen?

Boone: 'Laat ik zeggen dat het voor ons een hele comfortabele situatie is om na een periode van zware investeringen en enkele grote overnames zo snel weer in een positie van relatief lage schuld te zitten. Maar het is geen doel op zich om zo snel mogelijk naar die nul te gaan. Het geeft ons de ruimte om te blijven investeren.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud