Luxegroep Kering splitst sportmerk Puma af

De Franse groep Kering gaat het grootste deel van zijn belang in de Duitse sportgigant Puma afstoten. ©Reuters

De Franse luxeholding Kering gaat het grootste deel van zijn belang in de Duitse sportgigant Puma afstoten.

Kering  , de groep rond de Franse miljardair François-Henri Pinault, gaat het grootste deel van zijn belang in de Duitse sportgigant Puma  afstoten om zich toe te leggen op zijn luxemerken.

Het bedrijf bezit 86 procent van Puma, maar wil 70 procent verdelen onder zijn belangrijkste aandeelhouders. Na die operatie zou de familie Pinault nog 16 procent van Puma controleren.

De Fransen hadden naar verluidt ook een verkoop in plaats van een afsplitsing overwogen. 'Er waren heel wat geïnteresseerden voor Puma', zei Puma-CEO Björn Gulden. 'Maar voor ons was dit de beste optie.'

Kering ging vrijdagochtend op de beurs licht achteruit, Puma kreeg stevige klappen en verloor meer dan 10 procent. 

Rihanna

Kering kocht Puma in 2007, toen de groep in slechte papieren zat. Vandaag zit Puma opnieuw op het juiste spoor. Puma geniet, onder impuls van de nieuwe collectie van 'creative director' Rihanna, van een sterk herstel in de VS. Daardoor gingen de resultaten in het derde kwartaal sterk vooruit.

Kering is na LVMH, de groep rond Louis Vuitton van zakenman Bernard Arnault, de grootste luxegroep ter wereld. Het bedrijf heeft ook de modemerken Gucci, Balenciaga, Brioni, Stella McCartney en Alexander McQueen in handen.

De groep van zakenman Pinault wil zich echter focussen op zijn erg rendabele luxemerken. Vooral Gucci doet het uitstekend. Het Italiaanse designmerk zal dit jaar 60 procent van de ‘luxeomzet’ van de groep genereren en 40 procent van de totale omzet. 

Puma heeft als merk een zo groot potentieel, dat andere merken geen optie zijn.
Björn Gulden
CEO Puma

Volcom, het Amerikaanse skatemerk dat ook in handen is van Kering, zou niet overgaan naar Puma. 'Puma heeft als merk een zo groot potentieel, dat andere merken geen optie zijn', zei Puma-CEO Björn Gulden. 

Vete

Puma is met een omzet van 3,6 miljard euro, samen met Adidas en het Amerikaanse Nike, een van de grootste sportmerken ter wereld. 

Puma en Adidas ontstonden uit de vete tussen de Duitse broers Dassler, en zijn beide nog altijd gevestigd in het Beierse dorp Herzogenaurach. Bij Puma werken 13.000 mensen. 

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content