Materialise en adidas geven aanzet tot 3D-geprinte sportschoen

In samenwerking met Materialise presenteert adidas de eerste 3D-geprinte sportschoen. ©rr

Samen met het Leuvense Materialise lanceert de Duitse sportschoenenreus adidas een 3D-geprinte zool die op maat van elke sporter kan gemaakt worden. Het is de eerste stap naar de sportschoen van de toekomst.

Over een maat geprinte sportschoen wordt al enkele jaren gespeculeerd, maar stilaan worden de ideeën werkelijkheid. Enkele dagen geleden voorspelde Nike-topman Eric Sprunk nog dat de eerste volledig thuis geprinte sportschoen niet meer zo ver af is, vandaag laat grote rivaal adidas van zich horen.

In samenwerking met Materialise, de Leuvense pionier in 3D-printing die sinds juni 2014 op de Nasdaq noteert, heeft het Duitse bedrijf een schoenzool in 3D geprint. Voorlopig gaat het nog alleen om de middenzool die de schokken opvangt, maar die zou de voorbode zijn voor een volledig 3D-geprinte sportschoen.

De zool past in het Futurecraft serie, een toekomstproject dat ‘open samenwerking en vakmanschap centraal plaatst bij de productontwikkeling’, aldus adidas.

‘Om een optimale structuur te creëren en de flexibiliteit van de tussenzool te vergroten zonder op sterkte en robuustheid in te boeten, heeft Materialise gebruik gemaakt van haar 3-matic software’, zo stelt Materialise. 'Vervolgens zijn de tussenzolen in TPU gemaakt – het eerste duurzame, flexibele 3D-print-materiaal dat in een consumerproduct wordt gebruikt.'

Eerder werd bekend dat ook het Antwerpse Runners Service Lab van ex-topatleet Koen Wilssens werkt aan een op maat geprinte sportschoen. Het vertrekt daarbij van de eigen technologie om voetzolen te scannen. De grote uitdaging daarbij is om de productie van een op maat gemaakte schoen betaalbaar en rendabel te maken, waarbij opnieuw de 3D-printing van Materialise om de hoek komt kijken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud