Meer jobs met boomende e-commerce, maar amper bij ons

©Hollandse Hoogte

De spectaculaire opmars van e-commerce in ons land gaat voort. Maar de jobs belanden vooral net over de grens in Duitsland en Nederland.

De webverkoop zal dit jaar nog harder groeien dan vorig jaar. Internetwinkels zullen in België 15 tot 20 procent meer verkopen dan in 2016, voorspelt Comeos, de sectorfederatie van de Belgische winkelketens. Vorig jaar nam de onlineverkoop met 15 procent toe. De Belgen gaven 7,4 miljard euro uit op het internet, een record.

Boerenjaar

Dat 2016 een boerenjaar was voor onlinewinkels, bleek gisteren, toen Bol.com, Coolblue en Zalando aankondigden dat ze vorig jaar met tientallen procenten gegroeid zijn. De Belgische omzet van Bol.com dikte met meer dan 50 procent aan.

'Uiteraard beter als jobs naar hier komen'

In een reactie laat de woordvoerder van Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) weten dat 'dit thema nu al een tijd leeft en dat er wordt gezocht naar oplossingen'. Volgens Kristof Geutjens zou het 'uiteraard beter zijn als de e-commerce ook hier boomt op vlak van werkgelegenheid.' 

Al heeft de regering al stappen gezet, zegt hij. 'De minister heeft het mogelijk gemaakt om op bedrijfsniveau sociale akkoorden af te sluiten voor nachtwerk in de e-commerce. Schoenenverkoper Torfs heeft daar al gebruik van gemaakt.' 

De tweede drempel die e-commerce bij ons bemoeilijkt, de hoge loonkosten, is volgens Geutjens complexer. 'Je zit daar binnen de krijtlijnen van de budgettaire mogelijkheden. Dat veranderen is niet evident. Maar we zijn altijd bereid te onderzoeken wat mogelijk is.' 

‘De jongste jaren groeide de onlineverkoop fors dankzij het succes van webwinkels die producten zoals kleding en elektronica verkopen’, zegt Dominique Michel, de directeur van Comeos. ‘Maar we verwachten dat webwinkels die voeding verkopen steeds meer succes boeken, waardoor de groei van de onlineverkoop zal versnellen.’

Alarmkreten

Of Belgische bedrijven profiteren van de nakende groeispurt voor e-commerce is zeer de vraag. In de afgelopen jaren werden buitenlandse webshops steeds populairder. Hun loonkosten zijn lager en ze kunnen makkelijker nachtwerk organiseren. 52 procent van de onlineaankopen door Belgen kwam vorig jaar uit het buitenland.

Belgische ondernemers alarmeren de overheid daar voortdurend over. Zo stelde Joost Uwents, de CEO van het Belgische bedrijf WDP dat magazijnen bouwt en verhuurt aan bedrijven, begin februari nog in De Tijd dat België 'niet inziet dat het met een probleem kampt'. Hij wees op het gebrek aan arbeidsflexibiliteit en regels rond nachtwerk.

Over de grens

De investeringen en de bijbehorende extra werkgelegenheid van de groeiende webwinkelreuzen komen er vooral in Nederland en Duitsland.

Coolblue wil 1.500 nieuwe mensen aannemen, die vooral aan de slag kunnen in het magazijn vlak over de grens in Tilburg. Dat wordt ruim de helft groter tot 88.000 vierkante meter. In België kunnen wellicht iets minder dan 200 nieuwe werkkrachten aan de slag in de drie Belgische winkels, onder andere voor het installeren van wasmachines. 'We willen rechtstreekse contacten met onze klanten laten gebeuren door landgenoten. Dat vinden onze klanten aangenamer', luidt het.

Bol.com investeert dan weer in een gloednieuw magazijn in Waalwijk, vlak bij Tilburg. Dat zal eind dit jaar de deuren openen en 130.000 vierkante meter stockeerruimte bevatten. Dat zal het nabijgelegen huidige magazijn met 100.000 vierkante meter op termijn vervangen. Vandaag werken op een doorsneedag 400 tot 600 werknemers in het magazijn. Op het hoofdkantoor in Utrecht werken 1.200 mensen.

1.500
Coolblue wil 1.500 nieuwe mensen aannemen, die vooral aan de slag kunnen in het magazijn vlak over de grens in Tilburg.

'Dat aantal zal dit jaar uitbreiden', zegt woordvoerder Verkerk. 'Het zal gaan om tientallen nieuwe collega's. In voorgaande jaren zijn er tussen 100 en 200 mensen per jaar bijgekomen.'

Ook Zalando vergroot zijn opslagruimte in het buitenland. In Frankrijk en Zweden bouwt de Duitse webwinkel magazijnen met een oppervlakte van 30.000 vierkante meter en in Polen komt er een van 130.000 vierkante meter. De kleding die Belgen kopen, komt uit het Duitse magazijn in Mönchengladbach.

Lidl

Vorige maand maakte Lidl bekend dat het een groot Europees e-commerce distributiecentrum opent in het Nederlandse Roosendaal, op minder dan 10 kilometer van de Belgische grens.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud