Miljardendeal katapulteert Coty tot grootste parfumgroep

Verzorgingsproducten van Procter & Gamble ©doc

Coty koopt voor 12,5 miljard dollar aan parfums, haarverzorgings- en schoonheidsproducten over van Procter & Gamble. Het wordt zo de onbetwistbare nummer één in parfums en de nummer drie in cosmetica, na L'Oréal en Estéé Lauder. P&G hevelt 43 merken, waaronder Gucci, Hugo Boss en de shampoos van Wella, over naar Coty.

De Amerikaanse cosmeticagroep Coty neemt de parfums, make-up, crèmes en shampoos over van Procter & Gamble (P&G) voor 12,5 miljard dollar (11,3 miljard euro). Meteen de grootste overname in deze sector in tien jaar tijd.

Coty, vandaag reeds de belangrijkste verkoper van parfums van film- en popsterren, krijgt 43 extra merken in huis dankzij de deal, waaronder Gucci en Hugo Boss. Ook de shampoos van Wella gaan de deur uit, terwijl het Amerikaanse concern die in 2003 nog kocht voor 6,5 miljard euro. Daarnaast komen ook cosmeticamerken zoals Max Factor en Covergirl bij Coty terecht.

P&G verkoopt zijn schoonheidsproducten, haarverzorging en parfums omdat die naar verluidt niet langer tot zijn kernactiviteiten behoren. Het Amerikaanse FMCG-concern gaat ervan uit dat het beter zal presteren zonder die producten.

De transactie krijgt de vorm van een 'Reverse Morris Trust', waarbij P&G de activiteiten afsplitst om die vervolgens te laten fuseren met Coty. De aandeelhouders van P&G zullen 52 procent in de nieuwe fusie-holding krijgen. De overige 48 procent is voor Coty. Het gefuseerde bedrijf zal een omzet halen van zo'n 10 miljard dollar. Coty had in 2014 een omzet van 4,5 miljard dollar.

Coty probeerde enkele jaren terug al Avon over te nemen, een Amerikaanse cosmeticagroep die vooral aan huis verkoopt. Het concern was toen bereid 14,5 miljard dollar te betalen voor Avon. Coty wordt gecontroleerd door de schatrijke Duitse familie Reimann.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud