Ontex: 'We klimmen uit het dal'

©BELGA

De Belgische luierproducent Ontex bevestigt dat het dit jaar een stabiele omzet en winst zal halen, bij constante wisselkoersen weliswaar.

Ontex  kende een trage start van het jaar, maar is dat beetje bij beetje aan het goed maken. De omzet steeg het voorbije kwartaal met 0,2 procent tot 568 miljoen euro. De recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) dikte 0,5 procent aan tot 65,8 miljoen euro. Die cijfers houden geen rekening met wisselkoersveranderingen. 

Die wisselkoersen hadden het voorbije kwartaal een negatieve impact van meer dan 4 miljoen euro op de rebitda waardoor de gerapporteerde rebitda met 6,3 procent zakte tot 61,4 miljoen euro.

Toch toont het management zich tevreden over de prestaties. 'De cijfers (bij constante wisselkoersen) tonen aan dat we uit het dal aan het klimmen zijn en geleidelijk aan momentum winnen', zegt Charles Bouaziz die intussen al zes jaar aan het hoofd staat van Ontex. 

Het bedrijf komt uit een moeilijke periode waarin een mix van dure grondstoffen, keiharde concurrentie en een problematische overname een nefaste impact hadden op de resultaten van de voorbije jaren. De beurswaarde is daardoor op twee jaar tijd gehalveerd tot 1,3 miljard euro 

In het derde kwartaal draaiden de zaken goed in de VS en groeimarkten. In de VS heeft Ontex sinds enkele kwartalen een contract op zak met Walmart. In Mexico en Brazilië hebben de eigen, lokale merken succes en beginnen de grote overnames van de voorbije jaren vruchten op te leveren. Ook de omzet in het Midden-Oosten, Azië en Afrika ging de hoogte in. 

Europa zorgenkind

De Europese activiteiten blijven Ontex evenwel zorgen baren, ook al is er licht aan het einde van de tunnel. In Europa is Ontex de grootste producent van luiers, tampons en maandverbanden voor de huismerken van supermarktketens, maar het verlies van enkele contracten vorig jaar blijft nazinderen. De omzet viel er het voorbije kwartaal 6 procent terug. Dat is op zich al een verbetering tegenover het voorbije kwartaal, terwijl het derde kwartaal gekenmerkt werd door 'sterke promotionele activiteiten' van concurrent Pampers. 'De zaken herstellen zich geleidelijk zoals verwacht', besluit Ontex.

De globale opmars in het derde kwartaal is evenwel nog onvoldoende om de terugval tijdens het eerste kwartaal te compenseren. Na negen maanden staat er voor omzet en recurrente ebitda - bij constante wisselkoersen - nog steeds een daling van respectievelijk 0,8 en 4,1 procent in de tabellen.

Om de jaardoelstellingen te halen zullen Bouaziz en co dus nog een tandje moeten bijsteken. Het bedrijf ambieert namelijk een stabiele omzet en stabiele ebitda bij constante wisselkoersen. Ontex rekent daarvoor onder andere op kostenbesparingen, dalende grondstofkosten en de impact van hogere verkoopprijzen.

Over het dit jaar gelanceerde transformatieplan T2G geeft Ontex geen verdere details. Een update daarover komt er pas volgend jaar bij de publicatie van de jaarresultaten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect