Ontex breidt uit naar Brazilië

©Thomas De Boever

De Vlaamse luierproducent koopt de activiteiten van zijn Braziliaanse sectorgenoot Hypermarcas. Het prijskaartje bedraagt 1 miljard real (286 miljoen euro).

Hypermarcas staat sterk in de kinderluiers met merken als PomPom en Hydrogen. Bovendien heeft het met Bigfral ook incontinentieluiers in zijn productgamma. De groep realiseerde over de voorbije twaalf maanden een omzet van 1,2 miljard real (343 miljoen euro).

288 miljoen
Ontex biedt omgerekend 288 miljoen euro voor de luierdivisie van Hypermarcas.

De Braziliaanse groep is marktleider in incontinentieluiers en is de op twee na grootste speler voor babyluiers in Brazilië. Dat is 's werelds vierde grootste markt op dat vlak. Hypermarcas presteert volgens Ontex  sinds 2012 beter dan de markt.

Hypermarcas is een gediversifieerde gezondheidsreus met generische medicijnen en verzorgingsproducten in portefeuille. Voor de verkoop van zijn luieractiviteiten verdrongen zich concurrenten als Kimberly-Clark, Procter & Gamble en Svenska Cellulosa. De overname, die donderdagochtend  al uitlekte, werd vrijdagochtend bevestigd.

De overname zal vooral met nieuwe schulden worden gefinancierd. Ontex zegt dat de schuldenlast daardoor zal stijgen tot 3,2 à 3,4 keer de Ebitda (brutobedrijfswinst). Maar de groep gaat er vanuit dat het veel cash zal genereren om de schulden snel weer af te bouwen. Tegen het einde van 2017 zou die verhouding al zakken tot rond de 3.

Mexico

Ontex deed vorig jaar zijn eerste stappen in Latijns-Amerika met de overname van het Mexicaanse Grupo Mabe. Mabe is het nummer twee op de Mexicaanse markt en is inzake private labels het nummer drie in de Verenigde Staten. De overname van Mabe was de eerste grote zet van Ontex sinds het bedrijf in 2014 naar de beurs terugkeerde.

Voor Grupo Mabe legde Ontex 314 miljoen euro op tafel (de ondernemingswaarde, inclusief schulden). Daar kon nog 86 miljoen euro bijkomen afhankelijk van de prestaties van Grupo Mabe in de periode 2015-2017.

Ontex wil tegen 2020 uitgroeien tot een van de grootste vijf leveranciers van wegwerpproducten voor hygiënedoeleinden ter wereld.

'We bekijken alle financieringsopties'

Zal de overname van de activiteiten van het Braziliaanse Hypermarcas leiden tot een kapitaalverhoging bij Ontex? CEO Charles Bouaziz gaf tijdens een conference call alvast een hint in die richting.

Op vragen over de financiering van de deal zei Bouaziz dat de transactie met leningen gefinancierd wordt. De gesprekken met de banken daarover lopen nog. Door de extra leningen zal de schuldgraad verhogen. 'Maar we blijven binnen onze comfortzone', zegt Bouaziz. 

Hij voegde er wel aan toe dat het bedrijf de nadien opties al bekijken. 'We zullen naar het volledige gamma van financieringsopties kijken', onderstreepte Bouaziz.

Merken

Bouaziz ziet een aantal synergiemogelijkheden met Hypermarcas. Ten eerste is er de grotere aankoopkracht. Daarnaast kunnen de fabrieken van de Braziliaanse groep in de toekomst gebruikt worden om andere Latijns-Amerikaanse markten te bedienen die nu worden beleverd vanuit de Mexicaanse dochter Mabe.

Hij ziet ook mogelijkheden om de kennis van de verkoopteams van Hypermarcas wereldwijd in te zetten. In tegenstelling tot de historische Ontex-activiteiten in West-Europa, waar de focus lag op private label, heeft Hypermarcas allemaal eigen merken, van premiummerken die net onder de pampers van Procter & Gamble geprijsd zijn, tot budgetmerken. Bouaziz gooide met veel bloemen naar de marketeers van Hypermarcas voor de manier waarop ze de producten in de winkelrekken krijgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud