Openlijke ruzie bij Van de Velde

Jaren geleden werkten Herman Van de Velde en Ignace Van Doorselaere uitstekend samen als co-CEO. ©Wim Kempenaers (WKB)

Een half jaar na het vertrek van Ignace Van Doorselaere bij de lingeriegroep Van de Velde escaleert een publieke ruzie tussen hem en voorzitter Herman Van de Velde. ‘Dit soort conflicten is zelden gezien.’

De voorbije weken en dagen is de Belgische beursgenoteerde lingeriegroep Van de Velde in de greep van een openlijke ruzie tussen Ignace Van Doorselaere, die tussen 2004 en 2016 CEO was, en voorzitter Herman Van de Velde. In april haalde Van Doorselaere, die sinds kort CEO is van de pralineproducent Neuhaus, scherp uit naar de Van de Veldes, die het bedrijf met 56,27 procent van de aandelen controleren.

Ignace heeft een nogal dominante persoonlijkheid, wil liever alleen de lijnen uitzetten en had blijkbaar schrik dat ik mij als voorzitter te veel zou moeien met het operationele
Herman Van de Velde
Voorzitter en mede-eigenaar Van de Velde

Afgelopen weekend schoot Herman Van de Velde terug in een interview in De Tijd. ‘Ignace heeft een nogal dominante persoonlijkheid, wil liever alleen de lijnen uitzetten en had blijkbaar schrik dat ik mij als voorzitter te veel zou moeien met het operationele’, klonk het. ‘Hij is enorm prestatiegedreven, met een heel zware focus op de ebitda (operationele kasstroom, red.). Wij als familiale aandeelhouders kijken meer op de lange termijn.’

Van Doorselaere plaatste prompt een reactie op het lezersforum. ‘Van de Velde heeft onder mijn leiding altijd voor de lange termijn gekozen. De raad van bestuur kreeg een kopie van alle directieverslagen en werd diep betrokken in strategische discussies.’

Leer ‘merci’ zeggen aan mensen die hard voor jou vechten.
Ignace Van Doorselaere
Ex-CEO Van de Velde

Daar blijft het niet bij, want vandaag haalt hij in een opiniestuk opnieuw uit naar Van de Velde. In het stuk geeft hij negen tips aan eigenaars van familiebedrijven. Zijn adviezen - ‘steun de CEO en de directie niet alleen in de raad van bestuur, maar ook in de gang’ en ‘Leer ‘merci’ zeggen aan mensen die hard voor jou vechten’ - zijn door de polemiek van de jongste dagen ondubbelzinnige verwijten aan het adres van de Van de Veldes.

Vreemd schouwspel

Voor beleggers in het bedrijf is het een vreemd schouwspel. ‘Dit soort discussies is zelden gezien. In dit geval zeker, want Van de Velde is een erg discreet familiebedrijf’, zegt Stefaan Genoe, het hoofd research van de zakenbank Degroof Petercam. ‘Als er conflicten zijn in familiebedrijven, dan worden die meestal binnenskamers uitgevochten’, zegt ook Geert Smet, een analist van De Belegger. Hij verwijst onder andere naar het chemiebedrijf Tessenderlo, waar CEO Frank Coenen in 2014 vertrok omdat het niet boterde met de nieuwe aandeelhouder Luc Tack. Coenen gaf destijds te kennen dat het niet klikte, maar daar bleef het bij.

Dat de gemoederen verhitten, is wellicht niet alleen te verklaren door een clash tussen twee persoonlijkheden, maar ook doordat de omzet van de beurslieveling vorig jaar voor het eerst in 19 jaar achteruitging. Daar wil noch Van Doorselaere noch Van de Velde de zwartepiet voor toegespeeld krijgen. Beiden hebben het bedrijf tussen 2004 en 2015 samen als co-CEO’s bestuurd. Jarenlang leverde die combinatie succes op. Tussen 2004 en 2016 verdubbelde de omzet naar 206 miljoen euro. Maar aan de opkomst van onlineverkoop hebben de voormalige co-CEO’s zich mispakt.

Onlineverkoop

‘Van de Velde worstelt met e-commerce’, zegt KBC Securities-analist Guy Sips onomwonden. ‘Het bedrijf geeft zelf toe dat een te klein percentage van de omzet van onlineverkoop komt.’ Daar moet het zo snel mogelijk iets aan doen.

Decennialang boekte het succes dankzij de honderden lingeriewinkeltjes waarin zelfstandigen de slipjes en de bh’s van Van de Veldes merken Marie Jo en PrimaDonna verkochten. Maar door de opkomst van de webverkoop sluiten steeds meer zelfstandigen hun zaak, waardoor de omzet onder druk staat.

Bovendien zijn er ook aanslepende moeilijkheden in de Verenigde Staten. Daar baat Van de Velde zelf winkels uit waarin het zijn lingerie verkoopt, maar die verkooppunten zijn al jaren verlieslatend en het slaagt er maar niet in om het tij te keren. Van Doorselaere wou die winkels vanwege hun potentieel openhouden. ‘Dat toont aan dat Van de Velde in de afgelopen jaren wel degelijk op de lange termijn dacht’, zegt Smet.

Met de nieuwe CEO Erwin Van Laethem lijkt Van de Velde af te stevenen op een bocht in de strategie. Het wil meer investeren in e-commerce. Maar de vraag rijst hoe het openlijke conflict afstraalt op de groep.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n