P&G benoemt tweede CEO in 6 jaar

A.G. Lafley geeft het CEO-schap bij Procter & Gamble door aan David Taylor, en wordt zelf voorzitter. ©Reuters

Consumentengoederenreus Procter & Gamble (P&G) heeft een nieuwe CEO. Bedrijfsveteraan David Taylor volgt A.G. Lafley op. Die laatste heeft Taylor zelf ingewerkt, en schuift door naar de voorzittersrol. Aan Taylor om een einde te maken aan de hectische stoelendans aan de top van het bedrijf.

Taylor en Lafley zullen in de nabije toekomst nauw met elkaar blijven samenwerken om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen. Taylor krijgt het dagelijkse bestuur in handen, en Lafley zal hem bijstaan op vlak van strategie, innovatie en overnames. Hij zal ook advies geven aan Taylor, met wie hij al zo'n 20 jaar samenwerkt, op het vlak van aanwervingen.

P&G  staat bekend als een kweekvijver voor getalenteerde managers. Maar vaak trokken die dan naar andere bedrijven om daar topfuncties op te nemen. Bekende voorbeelden zijn Paul Polman, nu CEO van concurrent Unilever, en Fabrizio Freda bij Estée Lauder. Maar de interne promotiepolitiek bij P&G zelf leverde niet altijd het gewenste resultaat op.

In 2000 werd topman Durk Jager ontslagen na amper 17 maanden. In 2013 moest Robert McDonald na nog geen 4 jaar vertrekken na een aanvaring met personeel en aandeelhouders.

Taylor wordt door waarnemers beschouwd als een veilige keuze. Hij doorliep bijna alle rangen bij het bedrijf, van fabrieksdirecteur tot CEO. Hij maakte vooral naam met luchtverfrisser Febreze, dat onder zijn hoede uitgroeide tot een merk met een omzet van meer dan 1 miljard dollar. Daarnaast was hij de man die slecht presterende merken, zoals de dierenvoeding Eukanuba, wist te verkopen. Eukanuba leverde vorig jaar 3 miljard dollar op.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect