Private-equityreus KKR telt 4 miljard neer voor Wella-haarlak

Het cosmeticabedrijf Coty stoot onder meer het haarlakmerk Wella af. ©REUTERS

De onder schulden beladen cosmeticareus Coty stoot zijn portefeuille met haar- en nagelverzorgingsproducten af naar de Amerikaanse private-equitygroep KKR.

Coty , het nummer drie in de cosmeticawereld na L'Oréal en Estée Lauder, was al een tijd op zoek naar een koper van de portefeuille met bekende merken zoals Wella-haarlak en OPI-nagellak. Onder meer multinationals als Unilever en Henkel werden daarbij getipt als potentiële overnemers. Maar uiteindelijk is het KKR, een van de grootste private-equitygroepen ter wereld, die de buit binnenhaalt in een deal van 4,3 miljard dollar (net geen 4 miljard euro).

Coty en KKR raakten het eens om van Wella een apart bedrijf te maken. KKR zou daarin een belang aanhouden van 60 procent, Coty de rest. Tegelijk wordt KKR ook aandeelhouder van Coty, via een pakket van converteerbare obligaties ter waarde van 750 miljoen dollar. Tot dusver was Coty grotendeels in handen van JAB, het investeringsvehikel van de steenrijke Duitse familie Reimann en ook bekend als eigenaar van koffiegigant Jacobs Douwe Egberts. 

Loodzware schulden

Maar heel veel plezier hebben de Reimanns de voorbije jaren niet beleefd aan Coty. Het bedrijf wilde vijf jaar geleden rivalen zoals L'Oréal en Estée Lauder naar de kroon steken door voor liefst 13 miljard dollar een uitgebreid gamma schoonheidsproducten van de multinational P&G over te nemen. Sindsdien torst Coty een loodzware schuldenlast, terwijl de verkoopcijfers tegenvallen. De groep schreef intussen al miljarden af op die tegenvallende overname. 

Coty probeert het tij te nu te keren, onder meer door volop in te zetten op de cosmeticaproducten van Kylie Jenner - die het vorig jaar voor 600 miljoen euro overnam. 

Corona

Met deze deal zou bij Coty zo'n 3 miljard dollar aan cash binnenstromen waarmee het zijn schulden kan afbouwen. Maar daarmee zijn de zorgen nog lang niet van de baan. De coronacrisis weegt zwaar op de groep. In maart zagen de verschillende divisies van cosmeticareus hun omzet slinken met 12 tot 26 procent. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud