Suitsupply wil groeien ondanks stevig verlies

Suitsupply mocht de Nederlandse olympische delegatie verschillende keren aankleden, zoals hier voor de Winterspelen in het Russische Sotchi in 2014. ©ANP

Het Nederlandse modebedrijf Suitsupply wil de wereld - en vooral de VS - veroveren met betaalbare maatpakken. In 2017 opende het 27 nieuwe winkels.

De Nederlandse kledingketen Suitsupply maakt zich klaar voor verdere expansie en wil haar groeiproces voortzetten. Het bedrijf kan uitpakken met stevige omzetcijfers in 2017, maar noteert wel een nettoverlies van 11 miljoen euro. Het brutobedrijfsresultaat (ebitda) daalde van 25,3 miljoen naar 19,2 miljoen euro en de ebitda-marge ging van 12,2 naar 7,8 procent.

Het nettoverlies is een verrassend resultaat, schrijft Het Financieele Dagblad, want Suitsupply is in de crisisjaren altijd winstgevend gebleven, in tegenstelling tot heel wat andere Nederlandse modeketens. Het bedrijf geeft als oorzaak dat het vorig jaar miljoenen heeft gespendeerd aan nieuwe winkels wereldwijd

in 2017 opende Suitsupply 27 nieuwe filialen, het grootste aantal in de geschiedenis van de keten.

Modestad Antwerpen

Suitsupply zette zijn eerste stappen in het buitenland in modestad Antwerpen. Ondertussen kunnen klanten in ons land terecht op vijf locaties, waaronder Brussel en Hasselt. Wereldwijd zijn er 98 winkels met de betaalbare pakken, onder meer in China, Rusland en Dubai. 

Dat is voor de oprichter en CEO Fokke de Jong niet voldoende. De man die in 2000 een webwinkel van pakken runde vanuit zijn studentenkamer wil de wereld veroveren. En dat doet hij in een sneltempo: in 2017 opende hij 27 nieuwe filialen, het grootste aantal in de geschiedenis van de keten. Het tempo waarin Suitsupply groeit in een moeilijke markt verbaast velen. Veel gelijkaardige ketens worstelen met een dalende omzet. 

Vrijetijdskleding

De trend bij Amerikaanse mannen om vaker in vrijetijdskleding op de werkvloer te verschijnen houdt de Jong niet tegen om volop in te zetten op expansie in de Verenigde Staten. Daar heeft hij een goede reden voor: vorig jaar steeg de totale omzet van het bedrijf met 19 procent naar 225 miljoen euro, waarvan 41 procent uit de VS kwam. Ter vergelijking: slechts 22 procent van de omzet kwam van de filialen uit thuisland Nederland. 

Nieuw talent

De Jong investeert niet alleen in nieuwe locaties, hij is ook actief op zoek naar nieuw talent. Zo heeft hij David Dijkhuis van de zakenbank Bank of America Merrill Lynch aan boord gehaald als nieuwe financieel directeur. Ook een voormalige topman van het luxemerk Gucci maakt nu deel uit van de raad van advies. Voormalige medewerkers van modemerken als Rag & Bone, Levi Strauss & Co en Tory Burch vervolledigen het directieteam.

Nederlandse snelweg

Het bedrijf is bekend voor zijn atypische locaties. Het heeft winkels in een brugrestaurant boven een Nederlandse snelweg, in een gerestaureerde villa in een Franse wijk in Shanghai, en in een verbouwd kantoorgebouw aan het einde van een kasseiweg in het Amerikaanse Greenwich. Op die manier bespaart de Jong geld op dure panden in toonaangevende winkelstraten en bereikt hij toch een grote groep klanten.

De reclamecampagnes van Suitsupply zijn vermaard. In februari kwam het bedrijf in een storm van kritiek terecht door een campagne met twee kussende mannen. Eerder viel het merk ook al op door 'seksistische en racistische' reclameposters. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect