Unilever en Henkel hebben oogje op cosmeticamerken van Coty

Coty heeft een pak populaire beautymerken in de portefeuille. ©AFP

De Amerikaanse schoonheidsproductengigant Coty probeert de schulden terug te dringen en zet een aantal populaire beautymerken in de etalage. Unilever en Henkel toonden al interesse.

Cosmeticareus Coty , het nummer drie in de beautywereld na L'Oréal en Estée Lauder , voert gesprekken om enkele van zijn populairste schoonheidsmerken te verkopen. Dat heeft persagentschap Reuters vernomen van anonieme bronnen.

Onder de geïnteresseerden zijn levensmiddelengroep Unilever , Henkel bekend van Pritt-lijm en Schwarzkopf-shampoo en nog even met de Belg Hans Van Bylen als ceo, de multinational Colgate-Palmolive en verschillende investeringsfondsen. 

Coty

Omzet > 8,6 miljard dollar.

Operationeel verlies > 3,4 miljard dollar.

Nettoverlies > 3,8 miljard dollar.

Nettoschulden > 7,4 miljard dollar.

(Resultaten van vorig boekjaar, afgesloten in juni 2019)

Coty - met een marktwaarde van 9 miljard dollar en grotendeels in handen van het Duitse conglomeraat JAB - zou in december een aantal merken van haar- en nagelverzorgingsproducten in de etalage zetten. De geschatte waarde van dat portfolio, met onder andere Wella en de gehypete OPI-nagellak, ligt op 7 miljard dollar. Dat is meer dan tien keer de nettowinst van 600 miljoen dollar.

Met de opbrengst van de verkoop hoopt Coty zijn schulden te kunnen betalen. De teller van de nettoschulden stond in juni op 7,4 miljard dollar.

21 procent
Cosmetica
De schoonheidstak van Coty is goed voor 21 procent van de totale omzet van de groep, die vorig boekjaar op 8,6 miljard dollar uitkwam.

Kylie Cosmetics

De schoonheidstak van Coty is goed voor 21 procent van de totale omzet van de groep - die vorig boekjaar met 8 procent daalde -, maar noteert kwartaal na kwartaal zakkende verkoopcijfers. Het heeft met Rimmel en Max Factor een pak grote beautymerken in de portefeuille, maar volgens Reuters worstelt het met dat uitgebreide aanbod. Door de merken met focus op nagel- en haarverzorging van de hand te doen, lijkt Coty een duidelijkere lijn te trekken en zich volop te richten op de zuivere make up-producten.

Begin deze week nam Coty een belang van 51 procent in Kylie Cosmetics, het merk van de jonge miljardair en Kardashian-telg Kylie Jenner. ©AFP

Een overname begin deze week past ook in dat plaatje. Toen betaalde Coty 600 miljoen dollar voor 51 procent van Kylie Cosmetics, het ultrapopulaire make up-merk van de selfmade miljardair Kylie Jenner. 

Toch moet Coty behoedzaam zijn na de overname van tientallen cosmeticamerken van Procter & Gamble voor 12 miljard dollar in 2016. Dit jaar moest Coty toegeven dat de overgenomen merken in slechtere toestand waren dan verwacht en zag het zich genoodzaakt tot een grote reorganisatie. Het aandeel is sindsdien gehalveerd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect