Unilever splitst theedivisie gedeeltelijk af

©Emy Elleboog

De levensmiddelenproducent Unilever splitst het merendeel van zijn theedivisie, zoals Lipton en PG Tips, tegen eind 2021 af.

Unilever behoudt alleen zijn theeactiviteiten in India en Indonesië en zijn belang in de samenwerking met PepsiCo voor Lipton-ijsthee. Unilever is de wereldwijde marktleider in thee, maar steeds meer consumenten ruilen hun kopje earl grey voor een kruidenvariant of groene thee. Voor de levensmiddelenmultinational is dat een probleem: driekwart van zijn theeomzet komt uit zwarte thee. Door hippere varianten zoals het kruidentheemerk Pukka over te nemen heeft Unilever geprobeerd het tij te keren, maar dat is niet gelukt.

Minder trek in zwarte thee

De theedivisie, vorig jaar goed voor 2 miljard euro omzet, groeit niet snel genoeg. Unilever rekende precorona op een jaarlijkse omzetgroei van 3 tot 5 procent, maar die nam in de theedivisie de jongste vijf jaar met gemiddeld 1 tot 2 procent toe. Unilever onderzocht sinds dit jaar de mogelijkheden om de tak af te stoten, en beslist nu de tak te verkopen of naar de beurs te brengen.

Analisten schatten dat het concern 5 à 6 miljard euro kan puren uit de gedeeltelijke afsplitsing. Privé-investeringsgroepen als KKR, dat al de margarinetak van Unilever kocht, en sectorgenoten als Jacobs Douwe Egberts zouden potentiële kopers zijn.

Winstgroei

De afsplitsing is op de beurs enthousiast onthaald. Ook de halfjaarcijfers vielen er in de smaak - hoewel Unilever de coronacrisis in alle geledingen voelt. De omzetdaling bleef in de eerste zes maanden van 2020 beperkt tot 1,6 procent, naar 25,7 miljard euro. De onderliggende omzet daalde met 0,3 procent, terwijl analisten een terugval van 4,3 procent hadden verwacht. Het concern zag zijn nettowinst met 10 procent toenemen tot 3,5 miljard euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud