Van De Velde slikt forse winstdaling

©Debby Termonia

Door een enorme stijging van de kostenstructuur heeft het lingeriebedrijf Van De Velde de brutobedrijfswinst met 33 procent zien zakken. 'Op termijn zullen we de vruchten van de investeringen plukken.'

De combinatie van een slabakkende omzet en snel oplopende kosten zijn al ruim twee jaar een kopzorg voor Van De Velde. Het bedrijf voerde daarom eind vorig jaar een wissel aan de top door. Marleen Vaesen, de ex-topvrouw van Greenyard die al sinds 2012 in de raad van bestuur zetelt, nam in december de rol van CEO over en moet het bedrijf opnieuw op het rechte pad brengen.

Vandaag kreeg ze haar vuurdoop met de presentatie van - teleurstellende - jaarresultaten. De jaaromzet daalde in 2018 met 1,8 tot 205,2 miljoen euro. Dat is allerminst iets om enthousiast van te worden, maar volgens sommigen is het toch een teken in dat er in de tweede helft van vorig jaar wat beterschap was. 

Dat kan niet gezegd worden van de winstevolutie. De terugval van de brutobedrijfswinst (ebitda) versnelde zelfs, om over het volledige jaar uit te komen op 35,8 miljoen euro (-33%). Ook het jaar ervoor was er al een winstkrimp van 14 procent. 

Personeelskosten

‘Er is geïnvesteerd om een stap vooruit te zetten in digitalisering, en de basis te leggen voor toekomstige groei’, aldus Vaesen. Het bedrijf maakte extra kosten voor online marketing, de upgrade van de IT-infrastructuur en de bouw van een nieuw e-commerceplatform. De aanwerving van experts om daar vaart achter te zetten, deed de personeelskosten met 16 procent of 7 miljoen euro fors toenemen. ‘We moesten een inhaalbeweging maken’, zo steekt Vaesen haar voorganger Erwin Van Laethem enigszins een hart onder de riem. 

Van De Velde


Van De Velde betaalde vorig jaar slechts 3,6 miljoen euro belastingen, 10 miljoen euro minder dan het jaar ervoor. De belastingvoet kwam uit op amper 11,9 procent (tegenover 28,6% in 2017) omdat het bedrijf volop gebruikmaakte van het nieuwe fiscale gunstregime voor inkomsten uit innovatie.

Van De Velde bereikte daarover vorig jaar een akkoord met de Belgische staat. De regeling geldt voor vijf jaar, maar werd meteen ook retroactief toegepast voor 2017 en mee in de boeken van 2018 genomen. Dit jaar zal de situatie daardoor normaliseren, met een verwachte belastingvoet van 22 procent.

Van de Velde heeft bijvoorbeeld patenten aangevraagd en gekregen voor de ontwikkeling en het design van zijn sportbeha, voor behabeugels die het comfort bepalen en voor het gebruik van speciale spiegels in paskamers om het lichaam in 3D te scannen.

Van Laethem deed wat moest gebeuren, maar ging te fel te keer en liet bijvoorbeeld een leger externe consultants aanrukken. ‘De kosten rijzen de pan uit. Dat is de voornaamste reden om afscheid te nemen’, liet pater familias Herman Van De Velde eerder al verstaan. ‘Het is aan Marleen om in te grijpen.’

Of de kosten dit jaar zullen normaliseren, wil Vaesen niet gezegd hebben. ‘Er lopen nog projecten en we moeten die afronden. Of de kosten nog zullen stijgen? Niet noodzakelijk. Laten we zeggen dat ze op een hoog niveau zullen blijven.’

Gedaan met party's

Enkele eenmalige kosten uit 2018 – goed voor 2,6 miljoen euro - vallen dit jaar alleszins weg. Behalve de uitzonderlijke kosten voor het e-commerceplatform bevatten die ook de ontslagvergoedingen voor de voormalige CEO en de personeelsdirecteur, én de kosten voor het opdoeken van het thuispartyconcept in Duitsland. Dat laatste was een van de initiatieven die Van Laethem lanceerde om nieuwe afzetkanalen aan te boren. ‘We merkten snel na de opstart dat het niet ging opbrengen’, legt Vaesen uit.

Ook de investering in Noyon, de verlieslatende kantproducent uit Calais, draait niet uit zoals gepland, met een afboeking van 0,3 miljoen euro tot gevolg. ‘Het was zeker geen verkeerde zet’, klinkt het. ‘Het is een belangrijke leverancier. De investering is strategisch van belang, maar we hebben indicatoren dat de resultaten er verder onder druk staan.’ Ook twee andere participaties – in Private Shop (winkelketen in Azië) en Top Form (lingerieproducent in Hongkong) – leverden een negatieve bijdrage.

De nettowinst van Van De Velde kwam uit op 25,5 miljoen euro, een positieve verrassing die te danken is aan fiscale stimuli voor innovatie (zie inzet).  

Focus op merken en partners

Voor 2019 geeft het management geen becijferde prognoses. ‘We hebben enkele jaren stagnatie gekend, in een moeilijke retailmarkt. Maar de inspanningen moeten op termijn opleveren. De voorbije jaren is het bedrijf klaargestoomd voor digitalisering. Nu is het bedoeling de focus te leggen op het DNA en de kern van het bedrijf: onze merken en onze retailpartners.’

Van Laethem stuitte met de implementatie van een eigen webplatform de duizenden zelfstandige boetiekhouders tegen de borst. Die waren en zijn nog steeds het grootste afzetkanaal van de lingerie uit Schellebelle. ‘De winkels zijn belangrijke schakels. Daar zullen we prioriteit aan geven’, zegt Vaesen. Maar het proces dat Van Laethem in gang heeft gezet, gaat voort. ‘We kunnen niet terug. We gaan er voort op bouwen. De markt digitaliseert en dat zal niet veranderen. Dat is duidelijk voor iedereen. We gaan dat op een correcte manier aanpakken, met oog voor synergie voor onze retailpartners. Dat is een uitdaging. Een leerproces ook, maar we gaan er alles aan doen’, luidt het. 

Sinds Vaesen CEO werd, herstelde het aandeel van de lingeriegroep met 25 procent. Vlak voor haar verrassende benoeming in december was het door een lange serie waarschuwingen naar zijn laagste peil sinds eind 2008 gezakt. Van De Velde houdt het dividend stabiel op 1,03 euro per aandeel. Dat betekent dat het 80 procent van de vrije kasstroom uitkeert aan de aandeelhouders. ‘Onze balans laat dat ruimschoots toe. We zijn schuldenvrij en hebben zelfs een nettocashpositie van 15,7 miljoen euro.’ 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect