Victoria's Secret blaast lingerieshow af

Victoria's Secret Fashion Show. Vorig jaar ontstond ophef toen de marketingbaas van het bedrijf liet weten dat er in de show geen plaats was voor transgenders en plussize-modellen. ©AFP

Victoria's Secret schrapt zijn jaarlijkse catwalkshow. De Amerikaanse lingerieketen kwam de laatste jaren onder vuur wegens zijn vrouwonvriendelijke karakter.

Victoria's Secret stopt met zijn 'wereldberoemde' catwalkshow. Die is bekend van zijn geairbrushte supermodellen getooid in engelenvleugels, blinkende lingerie met kant, strikjes, push-up beha's en veel blingbling. Reden: tanend succes.

Het evenement werd sinds 1995 jaarlijks georganiseerd en wordt live uitgezonden op de Amerikaanse televisie. Ooit was het voor modellen de ultieme droom om één van de 'angels' te worden in Victoria's Secrets show. Op het hoogtepunt, rond het jaar 2000, keken er zo'n 12 miljoen Amerikanen naar de show. Het afgelopen jaar waren er nog slechts 3,3 miljoen.

Enkele jaren geleden werd de show in het Grand Palais in Parijs gehouden. De kosten, zo berekende The New York Times toen, bedroegen meer dan 25 miljoen dollar, honderd keer meer dan een 'gewone modeshow'.

Modellen Selita Banks, Marisa Miller, Heidi Klum en Alessandra Ambrosia bij de opening van de flagshipstore van Victoria's Secret in New York. ©AFP

Door de jaren heen liep een flink aantal topmodellen mee in de show: onder meer Tyra Banks, Gisele Bündchen, Heidi Klum, Adriana Lima en de Nederlandse Doutzen Kroes en Romee Strijd. Een van de trouwe bezoekers - naast de vele andere mannen - was de Amerikaanse president Donald Trump.

Concurrentie

Maar de voorbije jaren kreeg het merk het hard te verduren omdat steeds meer vrouwen overschakelen naar meer 'hedendaagse' lingerie. Zoals de Aerie-collectie van American Eagle Outfitter, de meer-maten collecties van ThirdLove en Everlane, het genderloze TomboyX ondergoed of de lingerie lijn Savage X Fenty van popster en zakenvrouw Rihanna. Die pakte in haar shows wel uit met korte, voluptueuze, zwarte en witte modellen: vrouwen van alle slag zeg maar. 

Ook Aerie voert een diametraal andere koers. Modellen worden niet gefotoshopt, zijn geen lolita's en het bedrijf kiest voor lingerie die in de eerste plaats comfortabel en functioneel is. Merken als Savage en Aerie zien hun omzet elk jaar stijgen in tegenstelling tot Victoria's Secret. Daar slinkt de verkoop. Dit jaar gaan in de VS nog maar eens 53 Victoria's Secret winkels dicht.

#MeToo

De show kreeg de laatste tijd veel kritiek om zijn hoog Hugh Hefner-gehalte. Ook het lingeriemerk zelf lag geregeld onder vuur. Het schoonheidsideaal dat Victoria's Secret de kijker voorschotelt, is niet meer van deze tijd en de show is an sich vrouwonvriendelijk. Wat vroeger als heel sexy werd gepercipieerd, is dat in het post #MeToo-tijdperk niet meer.

1.100
winkels
In de VS alleen al heeft Victoria's Secret 1.100 winkels.

Vorig jaar ontstond ook ophef toen de 70-jarige marketingbaas van het bedrijf, Edward Razek, in een interview met Vogue liet weten dat er in de show geen plaats was voor transgenders en plussize-modellen. Toen het bedrijf dit jaar toch een transgendermodel aannam, nam hij ontslag. .

Afgelopen zomer werd bekend dat Leslie Wexner, de ceo van het moederbedrijf van Victoria's Secret, banden had met de Amerikaanse zakenman Jeffrey Epstein. Die werd in 2008 veroordeeld voor betaalde seks met een 16-jarige. Dit jaar kwam hij opnieuw in opspraak wegens misbruik van minderjarige meisjes en in augustus werd hij dood aangetroffen in zijn cel in New York. Epstein wierp zichzelf op al scout van het prestigieuze merk.

Victoria's Secret is een van de bekendste lingerieretailers ter wereld en een van de belangrijkste onderdelen van de beursgenoteerde groep L Brands. Het werd in 1977 opgericht door Roy Raymond en zijn vrouw Gaye.

Roy was gefrustreerd omdat hij in de winkel geen deftige lingerie vond voor zijn vrouw - het was de periode van Fruit of the Loom en Hanes - en begon er dan maar zelf te ontwerpen. De rest is geschiedenis. Vorig jaar boekte Victoria's Secret een omzet van 7,4 miljard dollar. In de VS alleen al heeft het 1.100 winkels. De gemiddelde omzet per winkel bedraagt 5 miljoen dollar. In België is er een winkel op de luchthaven in Zaventem.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect