Advertentie
Advertentie

ACCELL | De trappers kwijt in de VS

©MTI

Zou Hielke Sybesma nog rustig slapen? We twijfelen daaraan. In april kon de nieuwe interim-topman van Accell - bekend van de fietsmerken Batavus, Sparta en Koga - een van de grootste fietsenmakers ter wereld worden door zijn bedrijf te fuseren met zijn Nederlandse concurrent Pon, de producent van de Gazelle-fiets. Maar Sybesma sloeg het bod af.

Veel plezier aan zijn beslissing heeft hij nog niet gehad, want gisteren moest hij een knoert van een winstwaarschuwing de wereld insturen. De koers van het Friese Accell kreeg een dreun. Het aandeel noteert nu bijna een derde lager dan het bod van Pon. In mei vond Sybesma het Pon-bod van 33,72 euro per aandeel - dat Accell waardeerde op meer dan 850 miljoen euro - te laag en hij stuurde het terug. Het heeft onvoldoende steun van de aandeelhouders, voegde hij er PostNL-gewijs aan toe. Om niemand tegen het hoofd te stoten gebruikte hij dezelfde argumentatie waarmee ook Unilever en AkzoNobel respectievelijk Kraft en PPG wandelen stuurden. Het is maar de vraag of diezelfde Accell-aandeelhouders vandaag dezelfde mening zijn toegedaan. Die kans is klein.

Want Accell heeft het lastig. Vooral in Noord-Amerika, waar de verkoop via winkels en sportketens forse klappen kreeg. Daardoor zal de bedrijfswinst voor de groep dit jaar lager liggen dan in 2016. Dat is toch een verrassing, want er was een stijging voorspeld. Een grote keten in de VS heeft een contract ‘onverwacht’ opgezegd, liet Sybesma weten. Sportketens hebben het in de VS sowieso moeilijk. Vorig jaar gingen er twee grote failliet.

Maar de problemen dateren niet van gisteren. De naar eigen zeggen grootste fietsenfabrikant van Europa heeft het al een tijdje moeilijk in Noord-Amerika. In de eerste helft van dit jaar daalde de omzet er met 22 procent. Onder meer door het afstoten van activiteiten in onderdelen, maar vooral door de dalende fietsenverkoop in de winkels. Die voelen steeds meer de hete adem van het machtige Amazon in hun nek. Accell boekt al een tijdje verlies in de VS.

41%
Van de 1,5 miljoen fietsen die Accell vorig jaar verkocht is 41 procent een e-bike.

Om het tij te doen keren stuurt Sybesma de Amerikaanse top de laan uit en worden de Amerikaanse activiteiten gereorganiseerd. Dat zal dit jaar wel 5 miljoen euro aan winst schelen. De voorraden voor de grote Amerikaanse sportketens worden zo snel mogelijk afgebouwd.

Sybesma blijft geloven in de Amerikaanse markt. ‘De e-bike-markt loopt er een paar jaar achter op Europa. Noord-Amerika biedt dus een duidelijke ‘potentie voor toekomstige groei’.

Noord-Amerika was vorig jaar goed voor 11 procent van de 1 miljard euro omzet van Accell. Duitsland is de grootste markt (25%), gevolgd door Nederland (21%) en de rest van Europa (39%).

E-bikes zijn de toekomst. De verkoop groeit elk jaar. Dat is ook de reden waarom Pon zo aandrong op een fusie. Samen zouden ze een ‘powerhouse’ voor e-bikes zijn. Nu al is 41 procent van de 1,5 miljoen fietsen die bij de Accell-fabrieken van de band lopen elektrisch. Traditionele fietsen zijn nog goed voor 46 procent, de sportfietsen voor 13 procent. Sybesma gaat nog meer inzetten op e-bikes, maar die strategie valt duurder uit dan gedacht. Ook de verkoop via het internet groeit. Daarvoor werkt Accell wereldwijd samen met Beeline, dat fietsen rijklaar maakt en thuis levert. De verkoop van e-bikes en de verkoop via het internet is echter onvoldoende om de dalende verkoop in de Amerikaanse winkels te compenseren. Accell zal een tandje moeten bijsteken. Misschien belandt er straks wel een nieuw bod van Pon in de bus?

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud