Adidas haalt olympisch goud binnen

Het Duitse Adidas is de officiële sponsor van het Britse Olympische team.

Het Duitse sportmerk adidas heeft op dag zes van de Olympische Spelen in Londen zijn doelstellingen voor de verkoop van merchandising al bereikt. Het bedrijf verslaat met een nettowinst van 165 miljoen euro in het tweede kwartaal ook de verwachtingen van de analisten.

Adidas beleeft gouden tijden op de Olympische Spelen. Zes dagen ver in het toernooi en de doelstelling voor de verkoop van merchandising in London is al overschreden, maakte het bedrijf donderdag bekend. Sinds de Duitsers de olympische merchandising vorig jaar voorstelden, is er al voor 100 miljoen pond (127 miljoen euro) spullen verkocht. Dat is het bedrag dat het sportmerk betaalde voor zijn sponsordeal met London 2012.

'En de grootste verkoop moet nog komen', reageerde CEO Herbert Hainer verheugd vanuit het olympische dorp. 'We zien mensen aanschuiven voor de winkels met onze producten.' Adidas levert niet alleen 3 miljoen kledingstukken voor de sporters en de vrijwilligers, het is ook de officiële sponsor van het Britse team. De outfit van de Britten is ontworpen door modeontwerpster Stella McCartney en is razend populair in het VK. Ook alle aan de Spelen gerelateerde producten met de 'Union Jack' erop gaan als zoete broodjes over de toonbank.

De verkoop ligt nu al driemaal hoger dan die in Peking vier jaar geleden. Vanuit commercieel oogpunt zijn de Spelen de meest succesvolle ooit voor adidas. Toch zijn de Olympische Spelen niet de belangrijkste afspraak voor sportmerken. Die eer valt te beurt aan de grote voetbaltoernooien. Het Europees kampioenschap in Polen en Oekraïne bracht eerder deze zomer 1,6 miljard euro in het adidas-laatje. Zo kondigde 'het merk met de drie strepen' al aan dat het geen officiële sponsor wordt van de volgende Spelen in Rio, maar wel van het wereldkampioenschap voetbal in dezelfde stad in 2014.

In de marge van de Spelen maakte adidas ook de resultaten voor het tweede kwartaal bekend. De nettowinst steeg met 18 procent tot 165 miljoen euro. Dat is meer dan de 157 miljoen euro die de analisten hadden voorspeld. De winstgroei zal dit jaar de bovenkant van de eerder aangegeven vork tussen 12 en 17 procent benaderen, deelde adidas mee.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud