Belg winkelt niet meer zonder internet

Een digitale spiegel in het proefplatform The Loop: kleren passen zonder je te verkleden. ©Jonas Roosens

Shoppen zonder zich online te informeren is ook in ons land de uitzondering geworden in plaats van de regel, leert een onderzoek door DigitasLBi. Het gebruik van de smartphone op de winkelvloer rukt daarbij op.

DigitasLBi, het grootste digitale netwerk van de marketinggroep Publicis, bracht in kaart of en hoe de winkelende Belg zich in zijn aankoopbeslissingen laat leiden door online informatie. Hoewel de Belgen internationaal gezien eerder conservatieve shoppers zijn, blijkt uit de enquête bij 1.000 consumenten dat winkelen en googelen nu ook in ons land onlosmakelijk verbonden te zijn.

Zo verklaren bijna negen op de tien ondervraagden dat ze zich online informeren over een aankoop vooraleer ze naar de winkel gaan – het zogenaamde Ropo-fenomeen (Research Online, Purchase Offline). Dat online onderzoek (vooral via zoekmachines als Google) gebeurt in de eerste plaats op de huiscomputer, maar ongeveer een vijfde zegt er ook een tablet of smartphone voor te gebruiken.

Een ander fenomeen dat oprukt, is het zogenaamde ‘showrooming’: de consument test in de winkel een bepaald product uit en zoekt er tegelijk online informatie over op zijn smartphone, zoals recensies en de prijzen in andere winkels. ‘Tien procent van de Belgische smartphone-gebruikers doet dat al systematisch en nog eens 38 procent occasioneel. Samen is dat bijna de helft van de Belgische gebruikers’, zegt José Fernandez, directeur van DigitasLBi Belgium.

Showrooming zadelt retailers op met het risico dat hun potentiële klanten toch beslissen om een product elders te kopen, zeker als het daar goedkoper is. Bij een prijsverschil van vijf procent zegt 58% van de Belgen dat ze de winkel zouden verlaten, bij een prijsverschil van tien procent loopt dat al op tot 88%. Vooral verkopers van huishoudtoestellen, technologie, mode en ontspanningsproducten (reizen, boeken, films,…) zijn er kwetsbaar voor.

Smartphone

De onderzoeksresultaten geven aan dat ook de conservatieve Belgen stilaan rijp zijn voor ‘m-commerce’, of online shopping via mobiele toestellen. Van de Belgische smartphone-gebruikers zegt 15% dat ze al eens een aankoop met hun smartphone hebben gedaan. ‘Een klein percentage, maar het groeit wel snel’, zegt Fernandez. ‘Wereldwijd spreken we al over zowat 30% van de smartphone-gebruikers.’ Fernandez denkt dat de hoge kosten voor datacommunicatie nog steeds een remmende factor zijn in ons land. ‘Veel Belgen die een smartphone hebben, gebruiken die toch alleen om te bellen.’

Retailers doen er goed aan om de mobiele emancipatie van de Belgen te omarmen, zegt DigitasLBi. Meer dan twee derde is vragende partij voor het aanbieden van tablets in de winkel. Een kleine meerderheid van de ondervraagden zegt interesse te hebben in innovaties zoals interactieve terminals, digitale spiegels om kledij te passen zonder het gebruik van een pashokje, of het installeren van getrouwheidskaarten op de smartphone- het soort van toepassingen dat dinsdag werd voorgesteld door het Antwerpse retailplatform The Loop.

Blijft de vraag of ook de winkeliers overtuigd zijn. ‘We merken dat veel traditionele retailers een fatalistische houding aannemen, of deze trends gewoon negeren. Nochtans bestaat er een gigantische opportuniteit om innovaties naar de consument te brengen die gekoppeld zijn aan de smartphone’, zegt Fernandez. ‘Ze moeten het hun klanten makkelijk maken, bijvoorbeeld door wifi aan te bieden op de winkelvloer en hen de juiste content aan te bieden. Op die manier wordt het zelfs mogelijk om via cross-selling en upselling extra omzet te genereren.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud