netto

Belgen kopen 12 procent meer bioproducten

©Photo News / Didier Lebrun

Belgen spendeerden vorig jaar 586 miljoen euro aan biologische producten, goed voor een groei van 12 procent.

De consumptie van biologische producten zit stevig in de lift. Sinds 2008 is er sprake van een verdubbeling, onder andere gedreven door de sterke groei in 2015 (18%) en 2016 (12%). Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Vlaamse Departement Landbouw & Visserij. De cijfers houden rekening met verse voeding, diepvriesproducten en droge voeding (ontbijtgranen, rijst, bier, wijn, ...). 

Biologische producten nemen nu al 3 procent van de totale versmarkt voor hun rekening. Vooral bio-eieren en bio-aardappelen zaten vorig jaar in de lift en halen nu al een respectievelijk marktaandeel van 14 en 5 procent. 

Marktaandeel bio binnen voedselcategorie 
Vleesvervangers24,0%
Eieren14,0%
Groenten6,6%
Aardappelen5,0%
Fruit4,3%
Zuivel3%
Vlees<2%
Totaal verse voeding3%

Belgische gezinnen spenderen binnen de biologische markt voornamelijk geld aan zuivel, gevolgd door groenten en fruit. Biologische producten zijn gemiddeld een derde duurder. De klassieke supermarkt (41,5%) blijft het grootste afzetkanaal voor biologische producten en vooral de hard discounters breiden hun marktaandeel (bijna een verdubbeling tot 9,4%) in deze sector uit. 

60 nieuwe biobedrijven

Ook steeds meer landbouwers schakelen over op biologische productiemethodes. Er kwamen vorig jaar 60 biolandbouwbedrijven bij wat het totaal op 430 brengt. Het landbouwareaal van die bedrijven steeg met 30 procent tot bijna 7.000 hectare, in eerste instantie te danken aan de omschakeling van enkele melkveehouders. Volgens het rapport zal de productie van Belgische biomelk vanaf eind dit jaar verdubbelen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud