Belgische Nivea-topman waarschuwt: 'Sector ondergaat historische disruptie'

Stefan De Loecker, sinds vorig jaar de topman van Beiersdorf. ©BELGA

Beiersdorf, fabrikant van onder meer Nivea, beleeft zijn zwartste beursdag in 14 jaar. De maker van Nivea-crème gaat fors investeren in zijn merken en dat zal dit jaar op de winst wegen.

Het aandeel Beiersdorf verloor in de ochtendhandel op de beurs van Frankfurt tot 10 procent. Beleggers zijn zwaar ontgoocheld over de vooruitzichten voor 2019, dat als een overgangsjaar wordt bestempeld.

De omzet zou dit jaar organisch met 3 tot 5 procent moeten groeien, maar de operationele winstmarge (de verhouding tussen bedrijfswinst en omzet) zal terugvallen tot 14 à 14,5 procent. In 2018 behaalde de Hamburgse groep nog een winstmarge van 15,4 procent, evenveel als in 2017.

C.A.R.E.+

De lagere winstmarge spruit voort uit een nieuwe strategie die de Belgische topman Stefan De Loecker lanceert, C.A.R.E.+. Hij wil de komende jaren 70 tot 80 miljoen euro extra investeren in het aanboren van nieuwe markten, innovaties, digitalisering en bijscholing van het personeel. Dat moet aanhoudend sterke groei genereren en de kwaliteit van de groei verder verbeteren.

‘De sector van de consumentengoederen ondergaat een historische disruptie. Ons volledige businessmodel moet tijdig aangepast worden aan nieuwe marktrealiteiten en snel veranderende technologische ontwikkelingen’, stelt De Loecker in een persbericht. ‘Dat vereist allereerst en vooral hogere investeringen.’

Met zijn programma C.A.R.E.+, dat staat voor ‘courage, aspiration, responsibility and empathy’, wil Beiersdorf onder meer de huidverzorgingsproducten in zijn portefeuille versterken en een mogelijke daling van de verkoop voorkomen.

Merkproblemen

Beiersdorf is niet de enige speler die moeite heeft om grote merken op peil te houden. De consumptie van massaproducten vertraagt terwijl de concurrentie heviger wordt. Ook Coca-Cola, Henkel en Kraft Heinz kampen met die merkproblemen en kondigden maatregelen aan die een impact (zullen) hebben op de winst.

In 2018 groeide de omzet van Beiersdorf met 2,5 procent naar 7,2 miljard euro. De bedrijfswinst (ebit) steeg met een vergelijkbare 2,3 procent naar 1,11 miljard euro. Dankzij een hoger financieel resultaat en lagere belastingen kwam de nettowinst 9,6 procent hoger uit op 756 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud