Beursgang duwt Ontex nipt in het rood

©Thomas De Boever

De Oost-Vlaamse luierfabrikant Ontex heeft zijn eerste afspraak met de beleggers als opnieuw beursgenoteerd bedrijf niet gemist. Operationeel zette de groep in het tweede kwartaal sterke cijfers neer in al zijn activiteiten. De kosten verbonden aan de beursgang duwen het bedrijf wel netto in het rood.

Ontex boekte in het tweede kwartaal 20 miljoen euro kosten verbonden aan de beursgang eind juni. Die niet-recurrente kostenpost zorgde ervoor dat de groep onderaan de resultatentabel een nettoverlies van 2,7 miljoen euro moest slikken, tegen een winst van 4,4 miljoen euro een jaar eerder. Per aandeel gaat het om een verlies van 0,04 euro tegen een winst van 0,06 euro vorig jaar.

De opbrengst van de beursgang zorgde er wel voor dat de groep haar schuldenlast 

in het eerste halfjaar met bijna 40 procent kon afbouwen, van 886,7 naar 532,8 miljoen euro. In de toelichting bij het persbericht laat Ontex weten dat het bedrijf 'gestart is met het bekijken van herfinancieringopties voor de resterende schulden met het oog op het verminderen van de rentelasten'. In het tweede kwartaal daalden de financiële kosten van 25 naar 21,9 miljoen euro, maar dat kon de rode cijfers dus niet verhinderen.

Operationeel miste de groep zijn eerste afspraak met de beurs evenwel niet. De omzet steeg meer dan verwacht met 5,6 procent tot 409,7 miljoen euro. Ontex ging er in alle regio's sterk op vooruit (mature markten +7,4%, groeimarkten + 15,6%), alleen in het Midden-Oosten en Afrika speelden wisselkoerseffecten de groep parten. Het bedrijf merkt op 'dat de sterke tegenwind van negatieve wisselkoerseffecten uit het eerste kwartaal in het tweede kwartaal verminderde'.

Op het niveau van de producten ging het bedrijf op alle terreinen vooruit: babyluiers groeiden 6,9 procent (tot 218,6 miljoen euro), incontinentieluiers 3,6 procent (tot 134,1 miljoen) en dameshygiëne 5,6 procent (tot 50,7 miljoen). In West-Europa profiteerde Ontex nog steeds van de terugtrekking van het Amerikaanse Kimberley-Clark op de babyluiermarkt, al geeft de groep zelf aan dat 'de voordelen van die terugtrekkingen nu grotendeels geboekt zijn'.

De brutomarge steeg van 103 naar 113 miljoen euro, maar de hogere niet-recurrente kosten - vooral de beursgang dus - zorgden voor een daling van de bedrijfswinst van 31,4 naar 21,7 miljoen euro.

De recurrente ebitda steeg in het tweede kwartaal met 11 procent tot 49,4 miljoen. Daarmee verbeterde ook de ebitda-marge van 11,5 tot 12,1 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud