reportage

Brusselaars brouwen bier voor Editors

Tom Smith van de Britse rockgroep Editors speelde gisteren een mini-concert in de brouwzaal van de microbrouwerij. ©Jonas Roosens

Bieren met aroma's van verloren brood, Braziliaanse tonkabonen en Earl Grey thee. En een samenwerking met de Britse rochgrroep Editors. Vanuit de Brusselse Dansaertstraat wil een groep jonge brouwers een nieuwe wind door het bierlandschap laten waaien.

Op nog geen kilometer van het Brusselse hoofdkantoor van de biergigant AB InBev deed vorig weekend een nieuwe bierbrouwerij haar deuren open. Gisteren stuntte Brussels Beer Project (BBP) al meteen met een solo-optreden van Tom Smith, de zanger van de populaire Britse rockgroep Editors, te midden van de blinkende installaties in de brouwzaal. Het jonge bedrijf brouwde op verzoek van de band een bier dat qua smaak bij hun donkere, bombastische muziek past. ‘Salvation’ is genoemd naar een nummer op hun jongste album.

1.200
De brouwzaal werd mede gefinancierd door een crowdfundingcampagne waaraan 1.200 investeerders deelnamen. Opbrengst: 200.000 euro.

‘De groep belandde via haar platenfirma (Play It Again Sam, red.) bij ons’, vertelt Dimitri Van Roy van BBP. ‘Afgelopen zomer kwamen ze langs met hun nieuwe plaat. De muziek die we te horen kregen, klonk donker maar tegelijk lichtvoetiger dan we van Editors gewoon waren. We waren er al snel uit dat het een donker bier met lichte toets moest worden.’

Het resultaat is een stout in Britse stijl, met Earl Grey thee toegevoegd. Een gewaagde combinatie, maar de brouwerij in de Dansaertstraat probeert van verrassende smaakcombines haar handelsmerk maken. In haar Babylone zit bijvoorbeeld onverkocht brood van de supermarkt. De Chove Chuva heeft Braziliaanse tonkabonen als smaakmaker.

Tom Smith van de Britse rockgroep Editors speelde gisteren een mini-concert in de brouwzaal van de microbrouwerij. ©Jonas Roosens

De Brusselse microbrouwerij werd in 2013 opgericht door twee jonge handelsingenieurs die elkaar in Canada tegen het lijf liepen. ‘We deelden een passie voor bier’, vertelt Olivier de Brauwere. ‘In Canada viel onze mond open bij het zien van de vele artisanale brouwerijen die jonge mensen er uit de grond stampten. België heeft een fantastische biercultuur, maar we durven zo weinig. De grote bierbedrijven en zelfs de brouwers van speciaalbieren volgen nu al generaties en eeuwenlang hetzelfde stramien. Er gebeurt weinig vernieuwends. Terwijl er elders zoveel meer beweegt. Italië heeft 800 bierbrouwerijen. In de VS schieten de artisanale brouwerijen als paddenstoelen uit de grond. Net omdát die landen het brouwen van bier niet in hun genen hebben zitten, lijkt daar meer ruimte voor frisse, nieuwe ideeën.’

De nieuwe microbrouwerij in Brussel brouwt bieren met speciale aroma’s op verzoek van leden van haar ‘community’. Sinds 2013
bracht de brouwerij al acht bieren
uit. Het bedrijf brouwde onlangs een bier voor de Britse rockgroep Editors. De kleine bierbrouwer telt vijf werknemers en draait een omzet van 700.000 euro
.

Zijn eerste biersoort Delta brouwde Olivier de Brauwere thuis in zijn garage. De twee volgende gingen op fles op de installaties van een brouwerij in het Limburgse Halen. De eigen brouwerij in de centraal gelegen Dansaertstraat draait op een capaciteit van 2.500 hectoliter per jaar, of 2.000 flesjes per dag. De nieuwe brouwinstallaties kostten 600.000 euro. Totale investering: 1 miljoen euro. Een vijfde van dat bedrag werd bijeengebracht via een crowdfundingcampagne waarvoor 1.200 investeerders in ruil voor 160 euro voor de rest van hun leven ieder jaar twaalf biersoorten cadeau krijgen. ‘Zonder die volksinvestering hadden we nooit een lening bij de bank gekregen’, zegt De Brauwere. ‘We konden een startkapitaal voorleggen en de bank overtuigen dat heel wat mensen op onze bieren zitten te wachten.’

Die ‘fans’ zijn erg belangrijk voor de jonge brouwerij. ‘Wij zijn een participatieve brouwerij’, zegt Dimitri Van Roy. ‘Cocreatie zit in ons DNA. Onze eerste twee bieren werden door het publiek uit een reeks proefbieren gekozen. Op dat elan willen we verder gaan.’

©Jonas Roosens

BBP wil een 20-tal bieren per jaar brouwen in overleg met zijn ‘community’. Het publiek kan op de website titels, smaken en kleuren suggereren. De brouwerij heeft aan de gevel van het ruim bemeten pand in de Dansaertstraat ook een degustatiecafé, dat drie dagen per week open is. Bezoekers kunnen er met zicht op de brouwinstallaties uit vier soorten proeven en hun stem op het lekkerste bier uitbrengen. Het bier dat op het einde van de maand de meeste stemmen haalt, komt in de handel.

België heeft een fantastische bier- cultuur, maar we durven zo weinig.
olivier de brauwere
brussels beer project

Het Editors-bier wordt wellicht niet gecommercialiseerd. De donkerbruine Salvation verschijnt in limited edition op 30.000 flesjes. Toch is de samenwerking met de populaire rockgroep meer dan een marketingstunt, beweert Dimitri Van Roy. ‘We willen verder experimenteren met het afstemmen van bier op popmuziek. Het is wetenschappelijk bewezen dat bepaalde bieren anders smaken als je ze drinkt bij muziek met hoge tonen dan bij lagere frequenties of diepe bassen. Volgende week komt een Britse wetenschapper hier geluidstesten uitvoeren tijdens degustaties.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud