Carrefour schrapt 2.400 Franse banen

©Kristof Vadino

De Franse retailer gaat zoals gevreesd 2.400 banen schrappen in zijn thuismarkt. In het toekomstplan 2022 staat dat er op alle hoofdzetels wereldwijd gerationaliseerd zal worden.

Het management van de Franse retailer heeft zijn herstructureringsplan Carrefour 2022 aangekondigd. CEO Alexandre Bompard wil 'wereldleider worden van de voedingstransitie'. Het plan valt in goede aarde bij beleggers. Het aandeel Carrefour opent in Parijs 4,7 procent hoger.

CARREFOUR IN CIJFERS

  • 12.000 winkels en 384.000 personeelsleden in 30 landen.
  • 88,2 miljard euro omzet.
  • 2 miljard euro operationele winst.
  • 45 hypermarkten, 430 supermarkten en 290 buurtwinkels in België.
  • 11.500 Belgische werknemers.
  • 4,4 miljard euro omzet in België

 

Om zijn organisatiestructuur te verbeteren wordt er aan de boom geschud in de hoofdzetel in de Parijse regio waar nu 10.500 mensen werken. Daar komt een plan van vrijwillig vertrek voor 2.400 mensen. Een kantoor in Boulogne, in het noordwesten, wordt gesloten en het plan voor een nieuwbouw in Essonne wordt geschrapt.

Over België, waar er donderdag een buitengewone ondernemingsraad op de agenda staat, wordt niets specifieks gezegd in het persbericht. Wel onderlijnt Carrefour dat er een rationalisering komt van de hoofdkantoren in alle landen.

Partnerschappen 

De groep wil ook verder inzetten op partnerschappen met andere spelers, zoals de elektroverkoper Fnac-Darty en de webwinkel Showroomprivé. In China onderhandelt Carrefour ook over een samenwerking met de technologiereus Tencent.

Om de productiviteit te verhogen wil Carrefour 2 miljard euro per jaar investeren. Dat geld moet komen van kostenbesparingen die tegen 2020 ook oplopen tot 2 miljard euro. Om dat te bereiken wil Carrefour zijn assortiment met meer dan 10 procent verminderen en meer internationaal inkopen om de prijs te drukken.

De verkoop van niet-strategische vastgoedactiva moet ook geld in het laatje brengen. Carrefour mikt op een opbrengst van 500 miljoen euro op drie jaar tijd.

E-commerce

Om de achterstand in te halen op het vlak van e-commerce voorziet Carrefour een investering van 2,8 miljard euro in digitale activiteiten. Dat moet tegen 2022 een e-commerceomzet van 5 miljard opleveren.

De Franse groep wil ook meer inzetten op conveniencewinkels en wil er 2.000 openen in grote Europese steden. Ook diensten als thuislevering en ophalen van boodschappen in de winkel worden uitgebreid.

Daarnaast ziet Bompard ook brood in cash&carry-winkelformules. In Latijns-Amerika worden enkele hypermarkten omgebouwd naar dergelijke formules, maar ook in Europa wordt verder ingezet op die formule. In Frankrijk wordt de winkelformule Promocash verder uitgebreid en in andere landen komen er experimenten.

Andere groeimotoren zijn verse voeding, biovoeding en huismerken. De retailer wil een derde van zijn verkoop uit producten onder eigen label halen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect