Champagnehuis Vranken ziet omzet in elkaar zakken

©Thierry du Bois

Vranken-Pommery Monopole haalde vorig jaar 10 procent minder omzet uit de verkoop van champagne.

Dat blijkt uit een update van het beursgenoteerde bedrijf. Vranken  wijt de krimp aan de invoering van nieuwe wetgeving in Frankrijk. Begin 2019 kwamen nieuwe regels in voege die de mogelijkheden tot promoties in de Franse supermarkten beperkten. 

Dat heeft een negatief effect gehad op de verkoop van champagne. Het bedrijf legt uit: 'Hoewel champagne deel uitmaakt van de luxeproducten, is het vooral een feestelijk product dat wordt aangekocht als de voorwaarden bijzonder aantrekkelijk zijn', klinkt het. De aankoop van champagne is vaak een opportuniteitsaankoop, waarbij consumenten gebruik maken van acties zoals '1 kopen, 1 gratis'. 'Het wegvallen van de gebruikelijke promoties heeft de consument gedesoriënteerd', beschrijft Vranken in een persbericht. 

Internationalisering

Alle andere segmenten en activiteiten bleven het goed doen, ook de verkoop van champagne aan restaurants, en dat ondanks de stakingen. Ook de internationalisering van de champagneverkopen zette zich door. 

Behalve champagne, verkoopt Vranken ook wijnen uit de Camargue en de Provence (+10%), en producten à la porto, bruisende wijnen, ... (-8%). 

De groepsomzet kwam uit op 274,6 miljoen euro, 8,6 procent minder dan vorig jaar. Op 30 maart zal het bedrijf de volledige jaarresultaten publiceren. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud