Colruyt boycot Douwe Egberts door conflict over prijzen

In vele Colruyt-filialen raakt de voorraad van onder meer Douwe Egberts op. ©REUTERS

De supermarktgroep voert een heftige prijzendiscussie met Jacobs Douwe Egberts. Minsten 20 producten zijn niet meer te koop. De koffiegroep staat onder druk van de supermarkten en van zijn concurrent Nestlé.

In vele Colruyt-supermarkten zijn of raken de voorraden Douwe Egberts, Jacqmotte, Senseo en Pickwick op. Ze zijn tijdelijk onbeschikbaar. 'Gelieve ons te verontschuldigen', krijgen consumenten op een kaartje te lezen.

De grootdistributie heeft steeds meer macht. Dat vertaalt zich in steeds hogere eisen van de aankopers en strengere opgedrongen contracten.
Jacobs Douwe Egberts

De merken zijn eigendom van de groep Jacobs Douwe Egberts (JDE), die harde discussies voert met Colruyt , dat ook ketens als OKay en Spar omvat. Elk jaar wordt op het scherp van de snee over de prijzen onderhandeld.

Wat het probleem precies is, blijft binnenskamers. 'We willen ervoor blijven zorgen dat we onze laagsteprijsgarantie bij Colruyt te allen tijde kunnen waarmaken', zegt Colruyt in een geschreven reactie.

Stopzetten

'Een beperkt aantal JDE-producten blijft beschikbaar', zegt Hanne Poppe, de woordvoerder van Colruyt. 'Maar van een andere deel hebben we de leveringen laten stopzetten. We bieden de klanten een alternatief aan: ons huismerk Graindor en producten van andere koffiemerken.'

Minstens 20 producten van de merken Douwe Egberts, Zwarte Kat en Jacqemotte zijn niet meer beschikbaar via de webshop van Colruyt. Van Jacquemotte zijn alle producten uitgeput.

Gelijkaardige boycotacties - die vaak wekenlang duren - kunnen grote gevolgen hebben. Vooral voor de producent.

Lay's-chips

In 2018 boycotte Colruyt de producten van voedingsgroep Nestlé. Later meldde het bedrijf dat het veel omzet had verloren, omdat Colruyt producten van Nesquik, Herta en Nescafé had geweerd.

We willen ervoor blijven zorgen dat we onze laagsteprijsgarantie bij Colruyt te allen tijde kunnen waarmaken.
Colruyt

Het conflict met Nestlé was niet het eerste. In 2017 weerde Colruyt tientallen producten van Pepsico, dat merken als Pepsi, Lay's en Quaker in handen heeft. 

De conflicten zijn een gevolg van de hevige prijsconcurrentie tussen supermarkten. Onder impuls van de groeiden budgetketens Aldi en Lidl moest Colruyt zijn prijzen vaker verlagen. Ook Albert Heijn zette extra druk op de winstmarges. Met Jumbo zorgt een nieuwe speler voor extra zenuwachtigheid.

Colruyt belooft zijn klanten de laagste prijs. Daardoor staat de winst onder druk. Wil Colruyt zijn winstmarges stabiel houden, dan moet het ergens kosten besparen. Dan komen de leveranciers in het vizier.

Maar ook die geven zich niet zomaar gewonnen. Nestlé nam zich in 2017 onder druk van zijn aandeelhouders voor te werken aan de winstgroei.

Opgedrongen contracten

Ook JDE moet hard werken om zijn positie te behouden. Al enkele jaren staat de koffiemaker onder druk in België. In zijn meest recente jaarverslag van 2018 schrijft het bedrijf dat de grootdistributie een toenemende macht heeft. 'Dat vertaalt zich in steeds hogere eisen van de aankopers en strengere opgedrongen contracten.'

38 procent
Marktaandeel
38 procent van wat Belgen in de winkel spenderen aan koffie, geven ze uit aan JDE-koffie.

De groep verwijst naar de fusie tussen Albert Heijn en Delhaize in 2016 en het feit dat Carrefour en de groep Louis Delhaize (Cora, Match) sinds vorig jaar samenwerken. Door gezamenlijk producten in te kopen verlagen ze hun inkoopprijzen.

Daarnaast heeft JDE ook last van de opkomst van Nestlé, met zijn koffiecapsules van Nescafé en Nespresso. In die markt is JDE op achtervolgen aangewezen. De markt groeit jaar na jaar, terwijl mensen steeds minder gemalen koffie kopen. Dat is een topproduct van JDE.

Wat JDE ook parten speelt is de instorting voor de markt van koffiepads. Die markt creëerde JDE destijds door het razendpopulaire Senseo te lanceren. Dat merk verkocht in 2018 12 procent minder.

Toch blijft JDE de grootste koffieverkoper van België. 38 procent van wat Belgen in de winkel spenderen aan koffie geven ze uit aan JDE-koffie. Nestlé zit aan 17,8 procent, maar rukt op. Ook kleinere merken als Café Liégeois, Rombouts en Java groeien. 36,8 procent van de markt is in handen van supermarkthuismerken.

Hoe JDE in 2019 presteerde is niet bekend. Het bedrijf wil geen commentaar geven op het conflict met Colruyt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect