Coolblue zet aanval in op Franstalig België

©ANP

De Nederlandse e-commercespeler Coolblue lanceert eerstdaags een Franstalige webshop voor Wallonië en Brussel, een mogelijke opstap naar Frankrijk.

De lancering is voor ‘heel binnenkort, mogelijk al deze week’, vernam De Tijd uit goede bron. Er werd gisteren volop over vergaderd in het hoofdkantoor van Coolblue in Rotterdam. Aan de Franstalige versie van de webshop ging monnikenwerk vooraf, want Coolblue-personeel moest zowat 60.000 productpagina’s over consumentenelektronica omzetten en vertalen.

©MEDIAFIN

Het gaat om een belangrijke stap voor het Nederlandse e-commercefenomeen, dat na meerdere jaren van snelle groei 2.500 werknemers telt. Niet alleen wil Coolblue zo zijn tweede markt, België, versterken, de expansie naar Franstalig België zal ook uitwijzen of de interne organisatie (o.a. personeel, IT-systemen) met meer dan één taal kan omgaan.

CEO Pieter Zwart verklaarde een jaar geleden dat Coolblue ‘voor 90 procent’ klaar was voor een Europese expansie, maar dat meertaligheid een groot obstakel was. De Franstalige versie van Coolblue.be opent perspectieven voor een uitbreiding naar Frankrijk. Het webadres Coolblue.fr linkt nu al automatisch door naar Coolblue.nl. Of de snelgroeiende retailer ook een eerste bakstenen winkel in Wallonië plant, is niet duidelijk. Coolblue heeft drie fysieke winkels in België: in Wilrijk, Lochristi (Gent) en Zaventem, die ook een Franstalig Brussels publiek aantrekt.

‘Alles voor een glimlach’

Het was al een tijdje duidelijk dat Coolblue een aanval op Franstalig België voorbereidt. Het bedrijf stelt in het callcenter in het Antwerpse Wilrijk een team met tweetalige klantenservicemedewerkers samen. Ook voor de Belgische personeelsdienst ging Coolblue op zoek naar tweetalige hr-experts.

Taal speelt een belangrijke rol in het Coolblue-universum. Niet alleen staan er grapjes op de pakjesdozen, ook op sociale media en in zijn interne communicatie probeert Coolblue altijd gevat uit de hoek te komen. Een copywriter kreeg in februari de opdracht om de Blauwdruk, zo’n beetje de stijlgids van het bedrijf, naar het Frans te vertalen, zodat de merkidentiteit - de bedrijfsslogan is ‘Alles voor een glimlach’ - niet verwatert.

Installatiebusjes

Er komt nog een tweede Belgisch offensief. Coolblue gaat tegen eind dit jaar de wasmachines en ander witgoed die het verkoopt zelf thuis bij de klant installeren. De gratis dienst CoolblueBezorgt bestaat al ruim een jaar in Nederland en in maart kondigde Belgisch directeur Matthias De Clercq de komst naar onze contreien aan. Intussen zijn de aanwervingen voor de operationele manager en de rest van de teams opgestart. De dienst zal tientallen nieuwe banen creëren, waaronder studentenjobs.

Of de snelgroeiende retailer ook een eerste bakstenen winkel in Wallonië plant, is niet duidelijk.

De chauffeurs en hun bijrijders zullen opereren vanuit depots in Zwijndrecht (nabij Antwerpen), Gent en Luik, en dus niet vanuit Coolblues enorme moedermagazijn in Tilburg vlak over de grens. Dat centrale distributiecentrum werd in april nog met 37 procent uitgebreid tot 88.000 m2, of 18 voetbalvelden groot. Coolblue wil met lokale bezorgers werken om zoveel mogelijk een vertrouwensband met de consument te scheppen, zodat de dienst via mond-aan-mondreclame kan groeien.

De bezorgers gaan hun dagelijkse rondes doen in de kenmerkende blauwe bestelwagens van Coolblue. Ze installeren zelf het bestelde witgoed en nemen de oude apparaten van de klant mee naar de depots van het bedrijf, waarna ze worden verwerkt door recyclagefirma’s. Coolblue mikt op 15 tot 20 klanten per dagronde. De bestelwagens zullen elke dag van de week, tussen 6 en 23 uur, rondrijden.

Groei trager in Vlaanderen

Coolblue groeit minder snel bij ons dan in Nederland. De hele groep realiseerde vorig jaar een omzet van 857 miljoen euro, of 55 procent meer dan een jaar eerder. In België, vooralsnog Vlaanderen, kwam de jaargroei uit op ‘slechts’ 36 procent, tot 242 miljoen euro. CEO Zwart mikt voor dit jaar op een omzetstijging voor de groep met minstens 40 procent, tot 1,2 miljard euro.

De toetreding tot ‘de club van 1 miljard’ zou een nieuwe mijlpaal betekenen voor het bedrijf, dat in 1999 begon als een studentenproject. Coolblue groeide de voorbije jaren als kool dankzij tientallen webshops met namen als Staafmixershop.be en Walkietalkiestore.be. Eind vorig jaar maakte het bekend voortaan uitsluitend met zijn hoofdmerknaam naar buiten te willen treden.

Het Nederlandse investeringsfonds HAL werd in maart 2016 aandeelhouder, met een belang van 20 procent. De rest is in handen van de drie oprichters, onder wie Zwart.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content